آموزش درس علوم با رویکرد تربیتی 1

ارزش ها در آموزش و پرورش اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع آموزش را باید وسیله ای برای نیل به ارزش ها دانست. اگر ما بتوانیم تمام سواد علمی مورد نیاز هر فرد را در اختیار او بگذاریم اما نگرش هایش را در مسیر درست قرار ندهیم، هیچ مشکلی از مشکلات جهان امروز حل نخواهد شد؛ بنابراین باید در کنار دانش و مهارت ها به اهداف نگرشی و ارزشی نیز توجه کامل داشته باشیم.  بسیاری از هدف های نگرشی در زمره هدفهای مشترک آموزش علوم در همه کشورها قرار می گیرد. هدفهایی همچون توجه به قانون مندی و نظم موجود در پدیده های طبیعت و پی بردن به وجود خالق آنها، درستکاری و راستگویی، تمایل به یادگیری و همکاری گروهی، احترام گذاشتن به عقاید دیگران، دارا بودن تفکر خلاق و نقاد و .... از هدفهای مهم نگرشی اند. پس انتظار می رود هر دانش آموز از طریق یادگیری درس علوم به این اهداف برسند. برای تحقق این مهم در طراحی آموزشی باید به نکات تربیتی و ارزشی توجه شود. معلم با توجه به شرایط در موقعیت مناسب قبل، ضمن و بعد از تدریس می تواند به بیان نکات تربیتی اقدام نماید. در اینجا یک نمونه «طرح درس مبتنی بر رویکرد تربیتی مربوط به درس علوم تجربی»  که به صورت ارائه مطلب(پاورپوینت) آماده کرده ام و هم چنین کتاب «راهنمای آموزش علوم تجربی با رویکرد تربیتی» برای دانلود می گذارم که امیدوارم مورد استفاده همکاران قرار بگیرد.

دانلود طرح درس                         دانلود کتاب

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٧:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۳٠

نگرشی دیگر به زندگی

جنگ سختی شروع شده بود. صدای به هم خوردن شمشیر ها برای لحظه ای قطع نمی شد. حالا سرداران و سربازان در سپاه تن به تن می جنگیدند. یک سپاه حق بود و دیگری باطل. ابری از غبار روی بیابان مثل چادری بزرگ سایه افکنده بود. اسب ها شیهه می کشیدند و دنبال هم می دویدند. در آن میان امام علی(ع) با شجاعت شمشیر می زد و گاه دور خودش می چرخید و حریف می طلبید. ناگهان دشمنی فریاد زد : ای علی چه شمشیر زیبایی داری! کاش آن را به من می بخشیدی! و بلند خندید و سرش را به سویی دیگر چرخاند تا حریف پیدا کند که سایه ای در پشت سرش دید. ...

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٥:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢۸

جهان آموزش[آموزش تفکر به دانش آموزان (2)]

در پست قبلی مطلبی در ارتباط با اهمیت آموزش تفکر به دانش آموزان مطالعه کردید شایدشما هم با من در این مورد هم عقیده باشید که، بزرگترین متفکرین دنیا باعث بوجود آمدن بزرگترین تحولات بنیادین در جوامع بشری شده‌اند. چرا؟ چون بیشتر و بهتر فکر می‌کردند. 

عبدالعظیم کریمی کتابی زیبا و خواندنی دارند با نام نیمه پنهان آموزش و پرورش رسمی. ایشان در این کتاب با قلمی زیبا و انتقادآمیز به تعریف کنایه وار برخی مفاهیم تربیتی می پردازند که نمونه ای از آن را در ذیل مشاهده می کنید:

مدرسه: محل مدرنی است که دانش آموزان مقیم در آن یاد می گیرند چگونه از یادگیری گریزان شوند و چگونه خوداندیشی و خودپیروی را به خردگریزی و دگرپیروی تبدیل کنند!

آموزشگاه: مکانی مرموز که با اکسیر تدریس و یاددهی مرسوم, موجودات زنده, کنجکاو, فعال و با نشاط را در کلاس های تاریک و دالان های باریک به موجوداتی منفعل, علم گریز, خودخواه, جاه طلب و دل مرده تبدیل می کند. این کیمیاگری برنامه ریزی شده طی ۳ دوره تحصیلی و در فاصله ۱۲ سال متوالی به سرانجام متواری می رسد!

کتاب درسی: مجموعه ای از اطلاعات مرده و معلومات سوخته برای جلوگیری از شعله ورشدن ذهن های زنده و افکار بالنده که با خواندن آن انگیزه خواندن و اشتیاق به دانستن از بیخ و بن ریشه کم می شود!

 بیشتر عقیده بر این است که در اکثر جاهای این کشور معلمان دلسوزی هستند که دوست دارند اندیشیدن را به کودکان آموزش دهند. اما آیا نظام آموزشی و پرورشی ما توانسته است زمینه را برای این کار آماده کند. به نظر می رسد رقابت مدارس در ابعاد کمی مانع بسیار جدی در تحقق این امر مهم می باشد توجه بیش از حد به ارائه گزارش های آماری از طرف مسئولان آموزشی توجه ما را نسبت به پرورش مهمترین ویژگی دانش آموزان یعنی "پرورش تفکر " دور کرده است.  در کل می توان گفت که مدرسه جای اندیشیدن است نه این که ذهن دانش آموزان در این محل به گورستان اطلاعات تبدیل شود. کلیپی که در ذیل مشاهده می کنید مدرسه ای را نشان می دهد که در آن اندیشیدن آموزش داده می شود ( این کلیپ دوبله به زبان فارسی است). به امید روزی که در همه مدارس کشور ما مهمترین آموزش در تمام کلاس ها آموزش تفکر باشد.

آموزش تفکر(دانلود)

 

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱٢:٢٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢٧

آموزش تفکر به دانش آموزان (1)

تمام آنچه که مدرسه می‌تواند یا لازم است به دانش آموزان تعلیم دهد ، تا جایی که به ذهن آنها مربوط می‌شود این است که توانایی تفکر آنها را بالا ببرد. ...

 

 

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱٢:٢٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢٧

پرورش خلاقیت در دانش آموزان

بی‌گمان همه‌ی ما، چه پدران و مادران و چه آموزگاران، دبیران و کارشناسان آموزش و پرورش، می‌خواهیم دانش‌آموزان خلاق داشته باشیم، اما ممکن است از نقش خود در پرورش چنین دانش‌آموزانی به خوبی آگاه نباشیم. این کم‌آگاهی نسبت به نقش خود باعث می‌شود که عوامل دیگر را نقش‌آفرین اصلی در پرورش توانایی‌های آموزشی در دانش‌آموزان معرفی کنیم. در این یادداشت به مجموعه‌ی عوامل اثرگذار بر پرورش خلاقیت نگاهی خواهیم داشت

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٢:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢٦

هنر معلمی

من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را بیاموزد نه اندیشه ها را! - استاد مطهری

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٢:۳٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢٦

مهرورزی در زمان امتحان

به نظر بسیاری از روان شناسان، یکی از بهترین شرایط یادگیری می تواند ساعت امتحان باشد. معلم متعهد، از هر موقعیتی برای یاد دادن و افزایش معلومات دانش آموزان خود و ایجاد تغییرات رفتاری پایدار در آنها بهره می گیرد. معلم مجرب و دلسوز، هرگز جلسه امتحان را به یک صحنه دادگاه و یا حسابرسی تبدیل نمی کند. ...

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٦:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۱۸

گفته اند: جور استاد به ز مهر پدر

جمله فوق را بارها از زمان کودکی شنیده و بسیاری از ما طعم تلخ آن را عملا تجربه کرده ایم . این جمله یاد آور همان روش های سنتی آموزش و پرورش یعنی روشی است که بر تحکم ,بر زور و ایجاد رعب و وحشت برای یادگیری متکی است. امروزه با پیشرفت های چشمگیر بشر در زمینه های مختلف علمی ,جنبه دیگری مورد تایید قرار گرفته است که بر پایه عشق ,مهرو محبت ,اعتماد,شناخت نیازها و توانایی های فراگیر و ایجاد شرایط مناسب برای رشد استعدادهای وی است ,بنا براین بهتر نیست جمله «مهر استاد به ز مهر پدر » را جایگزین عبارت قبلی کنیم؟ مهر پدر ,مهری است غریزی ,طبیعی و ناشی ازعلاقه خویشاوندی و مسلما ارزشمند ,اما مهر استاد ,یعنی محبتی که پرورش یافته ,هدایت شده ,هدفدار و دور از پیش داوری ها و تعصبات خانوادگی ,قومی و نژادی باشد و همه فراگیران را صرف نظر از تفاوت ها و توانایی ها ی انان در بر بگیرد ,ارزشی صد چندان خواهد داشت. از ان گذشته در جامعه کنونی ما که با مشکلات اقتصادی ,اجتماعی و فرهنگی بسیاری از خانواده ها فرزندان فرواوانی از محبت و توجه کافی پدران و مادران خود بی بهره اند و در نتیجه از احساس ایمنی لازم برای ادامه زندگی و رشد وشکوفایی محروم اند ,مهر استاد می تواند برخی از کمبودهای عاطفی این کودکان را جبران کند و زمینه را برای رشد و تکوین شخصیت انان فراهم آورد.

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٦:٤۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۱۸
تگ ها :

معرفی سایت مفید

هر کسی که در مسیر تعلیم و تربیت مراتبی را طی کرد می بایست سرمایه های علمی خود را به افرادی که شایسته و نیازمند به دانش هستند، بذل و انفاق کند و در نشر علم و اعطاء آن به چنین مردمی، بخل نورزد چون خداوند همانگونه که از انبیاء پیمان گرفت تا در نشر حقایق و گزارش به مردم، دریغ نورزند، از دانشمندان نیز پیمان گرفت که در تعلیم علم به افراد نیازمند، فروگذار نکنند بلکه سعی خود را در ترویج علم به کار گیرند. همچنین در احادیث آمده است که برای هر چیز زکاتی است و زکات علم نشر آن است. از این حرفها و نکته های زیبا در دین ما زیاد است اما به نظر می رسد کسانی که دین ما را ندارند بیشتر به این نکات عمل می کنند. در ادامه سایتی برای دوستان و همکاران عزیز که اهل مطالعه اند  لینک می دهم که می توانند کتاب های ارزشمندی در ارتباط با کارشان را به طور رایگان دانلود کنند. http://bookboon.com/

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٧:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۱٦

آموزش براساس یادگیری مغز محور

حفظ کردن طوطی وار دشمن مغز است. مغز به کمک «تکرار» یادگیری را تقویت می‌کند. تکرار فقط زمانی مضر است که کسل کننده شده باشد. در این زمینه، یک معلم با تجربه، باید با روش های خلاق و متنوع فراوانی برای مرور آشنا باشد مربیان نباید مدارس را صرفاً براساس یافته های زیست شناختی مغز اداره کنند.  ..... در ادامه مطلب

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۸:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۱٥

راز موفقیت چیست؟

راز موفقیت چیست؟ "تصمیم گیری درست".
تصمیم گیری درست از چه ناشی میشود؟ "از تجربه"
تجربه از چه بدست می آید؟ "از تصمیم گیری های غلط !!
  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٩:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٤
تگ ها :

درس پژوهی 1

رویکردی برای توسعه دانش حرفه ای معلمان که از مدارس ابتدایی ژاپن مطرح و توسعه یافت . معلمان با حضور در گروههای کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس ، به یک برنامه مقدماتی برای تدریس دست می یابند .سپس با مشاهده اجرای برنامه و نقد آن ، فرصتی برای رشد فراهم  می گردد . درس پژوهی ( پژوهش مشارکتی در کلاس درس ) است که توسعه حرفه ای معلمان را در بردارد ...  بقیه را در ادامه مطلب بخوانید

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۳
تگ ها :