کاربرد نظریه های یادگیری در آموزش و یادگیری

 روش ها و الگوهایی که در طراحی واحدهای یادگیری درس و اجرای آن به کار می گیریم هر کدام ریشه در نظریه های یادگیری دارند. همه ما به دنبال طرح درس هستیم و طراحی آموزشی برای هر درسی باید صورت بگیرد تا اهداف آموزشی درس محقق شود. اما واقعیت این است که ما فقط یاد گرفته ایم که چگونه فرم های طرح درس را پر کنیم و چنانچه به معانی عمیق طراحی آموزشی فکر کنیم کاری که انجام می دهیم ارزش بسیاری خواهد داشت و دیگر منطق طراحی تدریس را قبول خواهیم کرد بدون اینکه بهانه بیاوریم طرح درس چیز بی موردی هست و بگوییم که ما چند سال هست این درس را تدریس می کنیم حالا چه نیازی هست که طرح درس بنویسم. از یک نظر حرف قابل قبولی هست چون اگر طرح درس همان فرم تکمیل شده ای باشد که مبنای علمی نداشته باشد به درد آموزش نمی خورد و بهتر که نوشته نشود. ما حرفمان بر روی طرح درس علمی و برگرفته از نظریه های یادگیری است. به منظور آشنایی همکاران با انواع نظریات یادگیری خلاصه ای از این نظریات را می توانید در زیر دریافت کنید. در پست های بعدی نمونه هایی از این نوع طراحی آموزشی در اختیار همکاران قرار خواهم گذاشت.

دانلود؛


[1]       [2]       [3]       [4]        [5]       [6]        [7]        [8]

 

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱۱:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/۳٠

طراحی تدریس با هدف غنی سازی تجارب یادگیری و تربیتی

همانگونه که در پست های قبلی اشاره کرده بودم برنامه سودمند نمودن و غنی سازی علوم تجربی مجموعه ای از تجربه ها و فعالیت های یادگیری است و این نوع یادگیری منجر به افزایش توان دانش آموزان در به کار بردن آموخته ها به ویژه در موقعیت های واقعی زندگی می شود. در این پست برای آگاهی بیشتر  با نحوه به کارگیری این تجارب در یادگیری درس علوم، دو مورد طرح درس مربوط به علوم پایه دوم و سوم  که  غنی سازی تجربیات یادگیری و تربیتی در آن لحاظ شده است را جهت استفاده همکاران در لینک دانلود قرار داده ام.

[1]طرح درس علوم پایه دوم              [2]طرح درس علوم پایه سوم            

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۸:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٢٩

آموزش علوم[کانی ها]

فایل هایی که در لینک دانلود قرار دارند شامل مطالب دانستنی در مورد کانی ها و مجموعه ای از تصاویر زیبا از کانی هاست. منبع: http://r-novinelm.blogfa.com/ 

دانلود[1]                         دانلود[2]

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱۱:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٢۸
تگ ها : آموزش علوم

آموزش علوم[شهاب سنگ چیست؟][به بهانه برخورد شهاب سنگ با زمین در روسیه]

در فضا قطعات سنگی بی شماری در اندازه‌‌های مختلف وجود دارد. هم چنان که زمین دور خورشید می‌گردد، با این قطعات سنگ که در مسیرش قرار می‌گیرند، مواجه می‌شود. هنگامی که این سنگ‌ها با سرعت بسیار زیادی که دارند، وارد جوّ زمین می‌شوند با هوای اطراف زمین اصطکاک پیدا می‌کنند. بر اثر این اصطکاک حرارت بسیار زیادی تولید می‌شود و تکه سنگ به شدت داغ و گداخته می شود تا حدی که آتش می‌گیرد و شروع به سوختن می‌کند. به همین دلیل در آسمان شب، ستاره‌‌های سوزانی را می‌بینیم که از یک سو به سوی دیگر می‌روند. عمر این ستاره‌ها بیش تر از چند ثانیه نیست و پس از آن ناپدید می‌شوند. این اتفاق در روز هم می‌افتد، اما نمی‌توانیم آن را ببینم، چون نور این سنگ‌های سوزان در برابر نور خورشید بسیار ناچیز است و به چشم نمی‌آید. به این سنگ‌های سوزان «شهاب سنگ» می گویند. سنگ‌های آسمانی، خارج از جوّ زمین قرار دارند و اندازه‌ی آن ها متفاوت است. جنس آن ها هم ممکن است از سنگ، آهن یا ترکیبی از هر دو باشد. اگر سنگ آسمانی وارد جوّ زمین شود، اما نسوزد و با زمین برخورد کند، به آن «meteorite» گفته می‌شود. در زمان‌های مشخصی از سال، تعداد زیادی سنگ‌ آسمانی وارد جّو زمین می‌شود. این اتفاق وقتی می‌افتد که زمین هنگام حرکت خود به دور خورشید وارد منطقه‌ای می‌شود که تعداد زیادی از این سنگ‌ها در فضا وجود دارد. تصاویری از برخورد شهاب سنگ با زمین در مرکز روسیه را می توانید در لینک زیر پس از دانلود تماشا کنید.همچنین می توانید اخبار مربوط به این حادثه را در ادامه مطلب بخوانید.

گزارشی از برخورد شهاب سنگ با زمین[1]          کلیپ محل برخورد شهاب سنگ[2]

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٤:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٢۸
تگ ها : آموزش علوم

طراحی واحد یادگیری درس علوم با رویکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات[ICT]

در کلاسی که دانش آموزان به اینترنت دسترسی دارند، ارتباط با خارج از محیط و فرهنگ مدرسه می تواند امکان درک فراتر از محیط اطراف و فرهنگ را فراهم نماید. دانش آموزان در یک شهر، استان و کشور می توانند تجربیات خود را از طریق پست الکترونیکی یا ویدئوکنفرانس با دانش آموزان شهرها، استان ها و کشورهای دیگر به اشتراک گذارند.  نیکلاس نگروپونته می گوید: «ما می توانیم جامعه ای با تعداد کمتری دانش آموز که توانایی یادگیری در آن ها کم است و محیطی که قابلیت آموزشی بیشتری دارد، داشته باشیم. رایانه ها این تغییرات را ایجاد می کنند.» معلمان برای طراحی یک واحد درسی مبتنی بر ICT   باید نکاتی را توجه داشته باشند، اطلاعات لازم را می توانید در فایل های زیر بیابید.

طرح درس مبتنی بر ICT [علوم تجربی- قلب و رگها]

فایل کتابچه راهنمای طراحی مبتنی بر ICT

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٩:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٢٧

تولید محتوای الکترونیکی[2]

اگر بخواهم محتوای آموزشی الکترونیکی را به صورت ساده تعریف کنم باید بگویم به مجموعه ای از عکسها، متن ها، و انیمیشن های صوتی و تصویری گفته می شود که به کمک بر نامه‌های مختلف ساخت و تولید محتوا به وجود آمده‌اند تا یک مبحث درسی را آموزش دهند. در فرآیند تولید محتوا، ابتدا باید موضوع درسی براساس برنامه درسی توسط معلم تحلیل شده و طرح درس الکترونیکی[در پست قبلی مطالعه کنید] تهیه شود. پس از  تهیه طرح درس الکترونیکی، اجزای مورد نیاز برای استفاده در طرح درس الکترونیکی با همکاری معلم و متخصص ابزار طراحی می شود. این اجزا می توانند در هریک از قالب ها و فرمت های استاندارد تولید شود. سپس اجزای مذکور توسط متخصص ابزار و با استفاده از ابزارهای گرافیکی و نرم افزاری پیاده سازی شده[لینک دانلود نرم افزار تولید محتوا - نگارا در زیر مطلب قرارد داده ام] و در نهایت براساس طرح درس و سناریوی معلم، سازماندهی می شود.همکاران گرامی می توانند با دریافت فایل زیر و مطالعه آن با محتوای الکترونیکی و بکارگیری آن در فرایند یاددهی-یادگیری آشنا شوند.

1- محتوای الکترونیکی

2- لینک دانلود نرم افزار و دانلود آموزش تصویری کار با نرم افزار تولید محتوا - نگارا

3-لینک لیست نرم افزارها در زمینه تولید محتوای الکترونیکی

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱٠:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٢٦

طرح درس الکترونیکی[1]

همکاران و معلمان عزیز قبل از استفاده و یا تولید محتوای الکترونیکی، باید بدانند که چگونه و در چه بخشی از فرآیند یاددهی - یادگیری می خواهند از محتوای الکترونیکی استفاده نمایند؟ از این رو ابتدا طرح درس الکترونیکی را تهیه می نمایند. در تهیه طرح درس الکترونیکی باید تمامی ابزارهای موجود اعم از محتوای آموزشی در دسترس، آزمایشگاه مجازی، نرم افزارهای کمک آموزشی، نرم افزارهای خودآموز، وب سایت های اینترنتی در نظر گرفته شود. معلمان می توانند  پس از تهیه طرح درس الکترونیکی، مسیرهای یادگیری را طراحی نمایند.نکته جالب در تهیه طرح درس الکترونیکی تدارک ارزشیابی الکترونیکی(طرح آزمون) است با توجه به نظام ارزشیابی رسمی در نظام آموزشی کشور، هنوز جایگاه مشخصی برای ارزشیابی الکترونیکی در نظر گرفته نشده  است.  لیکن برخی از ارزشیابی های نیمه رسمی مانند آزمون ها و کوییزهای کلاسی، پروژه ها و  تحقیق های دانش آموزی و ارزشیابی های خارج از کلاس درس می تواند در قالب ارزشیابی الکترونیکی انجام شود و بخشی از نمره مستمر دانش آموزان را تشکیل دهد. همکاران گرامی با دریافت فایل زیر می توانند دانش و مهارت لازم را برای تهیه طرح درس الکترونیکی به دست آورند.

طرح درس الکترونیکی

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٩:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٢٦

شبیه سازهای تعاملی علوم مربوط به پروژه PhET دانشگاه کلرادو [معرفی سایت]

شبیه سازی تعاملی PhET (شبیه ساز رشته های علوم پایه) ابزارهای تعاملی هستند برای ارائه مجموعه گسترده ای از شبیه سازی ها، تا به کمک آن ها بتوان نحوه تدریس و یادگیری دروس علوم پایه نظیر فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی و ریاضی را بهبود بخشید.  برای کمک به دانش آموزان در درک بصری این مفاهیم علمی، شبیه سازی PhET با استفاده از شکل های گرافیکی و روش های کنترل شهودی مانند کلیک کردن و جابه جا کردن، جدول ها و دکمه های رادیویی، آنچه را که با چشم نمی توان مشاهده کرد به شکل متحرک شبیه سازی می کند. تمام شبیه سازی های PhET به رایگان از طریق تارنمای PhET در دسترس هستند و به آسانی قابل استفاده بوده و می توانند در کلاس درس مورد استفاده قرارگیرند. آنها در جاوا و فلش طراحی شده و با مرورگری که فلش و جاوا روی آن نصب شده قابل اجرا هستند. پس این نرم افزار را از اینجا دانلود و نصب نمایید.

بادکنک و الکتریسته ی ساکن

شبیه سازی برای بررسی الکتریسته

برای اجرا کلیک کنید
  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱:۳٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٢٥

آموزش علوم[آزمایش های الکتریسته / بار الکتریکی ،علوم پایه سوم]

الکتریسته ساکن در اثر اصطکاک تولید می شود. هرگاه دو ماده مختلف مخصوصاً دو غیر فلز به هم مالش دهیم اشیا سبکی مانند ذرات ریز کاغذ را به خود جذب می کنند. الکتریسته تولید شده در این موارد در یک نقطه ثابت می ماند و الکتریسته ساکن نامیده می شود.دانش آموزان عزیز با مشاهده کلیپ های زیر با این پدیده بیشتر آشنا می شوید.

1-کلیپ الکتریسته مالشی 

2-نحوه ساخت الکتروسکوپ

3- تصاویر و انیمیشن های الکتریسته

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱:٤٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٢٤

دو الگوی جدید در آموزش علوم [بر اساس کتاب راهنمای معلم در ایالات متحده امریکا]

آشنایی شما همکاران با الگوهای یادگیری، به موفقیت تان در طراحی آموزشی و اجرای آن کمک می کند. مطمئن باشید با هر الگوی جدیدی که آشنا می شوید موفقیت شما را در امر آموزش و یادگیری افزایش می دهد. هر الگو حتی یک بار ارزش مطالعه آن را دارد. نظر من این است اگر بخواهیم معلم موفقی باشیم به الگوهای یادگیری نباید بی تفاوت باشیم. در پاسخ به مشکلات شناخته شده دانش آموزان در یادگیری علوم، پژوهش های بسیاری برای روشن کردن چگونگی یادگیری دانش آموزان انجام شده است. در کتاب «راهنمای روش تدریس برای معلمان پایه پنجم دبستان در ایالات متحده آمریکا» دو الگو[1] برای یادگیری درس علوم ارائه شده است. یکی از این الگوها برای یادگیری درس علوم توسط دانش آموزان و دیگری برای راهنمایی معلم در تدریس درس علوم است. هریک از الگوی مزبور دارای فرایندی شش مرحله ای است. در ادامه مطلب می توانید مراحل اجرای این دو الگو را مطالعه کنید.

این نکته هم به آگاهی همکاران برسانم که در بین معلمان کشور ما الگوی تدریس  5E [نام هر 5 مرحله با حرف E  شروع می شود] شناخته شده تر است. این الگو بر اساس نظریه ساختن گرایی ارائه شده است. مراحل این الگو شامل؛ درگیر کردن / Engaging- کاوش / Exploration - توصیف / Explantion - شرح و بسط/ Elaboration - ارزشیابی / Evaluation می باشد. این الگو به مشارکت فعال دانش آموز در کشف راه حل ها، مفاهیم و اصول تأکید دارد. این هم یادآوری کنم که این الگوی تدریس  یکی از کارآمدترین الگوهای تدریس است که در بسیاری از کلاس های دنیا با موفقیت در حال اجرا است[2] برای این که از نحوه اجرای این الگو بیشتر آشنا شوید، می توانید یک نمونه طراحی تدریس درس ماشین های ساده [3] از کتاب علوم سوم راهنمایی را بر اساس این 5 مرحله طراحی شده است که از لینک زیر دانلود و مطالعه کنید.

سناریوی تدریس با الگوی 5E

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٢:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٢۳

نگرشی دیگر به زندگی

نگاه ها هراسان به ابراهیم و آتش بود. در این میان گنجشکی به آتش نزدیک می شد و بر می گشت. از او پرسیدند: ای پرنده چه کار می کنی؟ پاسخ داد: در این نزدیکی چشمه آبی است و من مرتب نوک خود را پر از آب می کنم و آن را روی آتش می ریزم. گفتند: ولی حجم آتش در مقایسه با آبی که تو می توانی بیاوری بسیار زیاد است و این آب فایده ای ندارد. گفت: من شاید نتوانم آتش را خاموش کنم اما این آب را می آورم تا آن هنگام که خداوند از من پرسید وقتی که بنده ام را بدون گناه در آتش انداختند تو چه کردی؟ پاسخ دهم: هر آن چه را که از توانم بر می آمد.

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۳:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٢٢

پروژه های علمی دانش آموزان دوره ابتدایی[جشنواره جابربن حیان]

جشنواره جابربن حیان یک رقابت سالم و هیجان انگیز علمی بین دانش آموزان دوره ابتدایی است که طی آن پروژه های علمی دانش آموزان در قالب نمایشگاه های علمی ارائه و داوری می شود.  این نمایشگاه ها در سطوح آموزشگاهی، منطقه ای، استانی و کشوری برگزار می شود .پروژه آزمایش «احسان یوسفی» [دانش ­آموز فعلی پایه ششم ابتدایی مجتمع ولی عصر باکو] در اولین دوره  برگزاری این جشنواره درسال تحصیلی 90- 89 در تمام سطوح آموزشگاهی، منطقه­ ای، استانی و کشوری به عنوان اثر برتر برگزیده شد و موفق به دریافت نشان جشنواره و لوح تقدیر از مقام عالی وزارت گردید. برای آشنایی بیشتر همکاران و دانش آموزان با نحوه انجام پروژه­ های دانش آموزان فایل جشنواره را در دانلود قرار داده ام همکاران می توانند برای انتخاب پروژه­ های کلاسی از مطالب این فایل استفاده نمایند. همچنین در نظر دارم در پست های بعدی گزارش کتبی کامل پروژه آزمایش و دفتر کارنمای پروژه را در این وبلاگ قرار دهم. این گزارش می تواند راهنمای خوبی برای همکاران و دانش ­آموزان در انجام بهتر پروژه­ های علمی باشد. فعلاً در این پست (ادامه مطلب) خلاصه گزارش کتبی این پروژه را می آورم.این نکته هم ذکر کنم هدف انجام این گونه پروژه­ ها این است که دانش­ آموز راه و روش یادگیری را به کمک معلم، والدین  و دیگران یاد بگیرد. بنابراین در انجام این پروژه­ ها نقش این­ها بیش­تر است.

  دانلود فایل جشنواره جابربن حیان

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱۱:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/٢٠

پروژه در کلاس شما

معلمانی که با کار کردن با پروژه آشنا هستند و از آن برای آموزش استفاده کرده اند، آن را لذت بخش و مناسب یافته اند. آموزش مبتنی بر پروژه، راهی برای کار کردن با دانش آموزانی است که در حال یادگیری، مکاشفه و پژوهش درباره خود و محیط پیرامون هستند. اما این شیوه با همه مزایایی که دارد به سازماندهی و کمک معلم احتیاج فراوان دارد. فایلی که در دانلود قرار داده ام را بخوانید تا با نحوه طراحی پروژه ها برای کلاس تان بیشتر آشنا شوید.

دانلود مطلب

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱٢:٢٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/۱٩

تحقیق دانش آموزی 1 [برخورد با مشکل یا مسأله تحقیق و انتخاب موضوع]

هر فعالیت علمی با یک پرسش شروع می شود و همیشه شامل جست و جوی پاسخ برای یک یا چند پرسش است. وقتی پرسشی در میان نباشد فعالیتی هم صورت نمی گیرد. پس به دانش آموزان کمک می کنیم پرسش خود را مطرح کنند. اما طرح پرسش هم به این سادگی نیست. دانش آموزان زمانی بهتر می توانند به طرح مسأله بپردازد که آنان را با مسایلی که اطرافشان وجود دارد بیشتر آشنا کنیم. به دانش آموزان وقتی می گوییم موضوعی را برای تحقیق انتخاب کنید آنها اغلب موضوعاتی را مطرح می کنند که به راحتی می توان پاسخ شان را داد. اما ما در اینجا هدفمان درگیر ساختن دانش آموز با یک مسأله پژوهشی است که بتواند مراحل روش علمی را در حل آن به کار گیرد. تجربه من در این زمینه این بوده که در یک جلسه دانش آموزان را با مسایلی که اطرافشان هست آگاه سازم یا موضوعاتی که آنان خیلی نیاز به دانستن آن دارند اجازه می دهم مطرح کنند سپس دانش آموزان را به طرح پرسش صحیح تر هدایت می کنم. تا جایی که امکان دارد دانش آموزان را به انجام پروژه های آزمایشی تشویق می کنم. چون با انجام این نوع پروژه آنان به طور واقعی چگونگی انجام مراحل روش علمی را برای حل مسأله یاد می گیرند. پس اجازه دهیم دانش آموزان مسایل و مشکلاتی را که احساس می کنند و نیاز به کسب اطلاعات در آن زمینه را دارند مطرح سازند. نکته مهم دیگر این است برای انتخاب موضوع به دانش آموزان وقت کافی داده شود یادمان باشد انتخاب موضوع برای تحقیق غیر از مسایل تحقیقی که در کتاب مطرح هست یا ما پیشنهاد می کنیم کار دشواری هست. دانش آموزان را حتی به طرح پرسش های خلاقانه تشویق کنیم و اطمینان بدهیم و بگوییم که در انجام تحقیق تان به شما کمک خواهیم کرد. آنها معمولاً پرسش های کلی مطرح می سازند کمک کنیم پرسش های آنها را محدود کنیم در ادامه مطلب نمونه موضوعات برای انجام تحقیق و آزمایش پیشنهاد شده می توانید مطالعه نمایید.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱٠:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/۱۸

غنی سازی تجارب یادگیری درس علوم تجربی

یادگیری فعال، سنجش برای یادگیری، کار گروهی، فعالیت فکری و عملی محورهای مهم بنیادهای فکری اثربخش سازی تجارب یادگیری به حساب می آیند. برای رسیدن به این اهداف باید برنامه درسی علوم را غنی و سودمند نمود. برنامه سودمند نمودن و غنی سازی علوم تجربی مجموعه ای از تجربه ها و فعالیت های یادگیری است و این نوع یادگیری منجر به افزایش توان دانش آموزان در به کار بردن آموخته ها به ویژه در موقعیت های واقعی زندگی می شود. در این طرح معلم به عنوان راهنما و عنصر اصلی در تعلیم و تربیت دارای نقش اساسی و بسیار مهمی است. تجارب گرانبها و با ارزش معلم سبب فرآهم آوری فرصت و زمینه یادگیری دانش آموزان می شود. همچنین موفقیت معلم در دستیابی به اهداف آموزشی به میزان مؤثر بودن شیوه های تدریس او و جذاب بودن فعالیت های کلاسی بستگی دارد. پیشنهاد من به همکاران این است که در کنار آموزش محتوای علوم به دانش آموزان به بنیادهای فکری اثربخش که بدان اشاره کردیم توجه شان بیشتر شود. ذکر این نکته هم لازم می باشد که هدف ما در کاربست فرصت ها و تجارب یادگیری تغییر اهداف، محتوای درس و سیستم ارزشیابی نیست بلکه مفیدتر ساختن آن است یعنی چگونه کلاس درس علوم را سودمند سازیم و نگرش جدیدی در فراگیران نسبت به یادگیری درس علوم ایجاد کنیم. مثلاً در ارزشیابی از دانش آموزان به طرح پرسش های که در متن کتاب هست بسنده نکنیم بیشتر به طرح سوالاتی بپردازیم که دانش آموزان را به تفکر و چالش وادارد و برای آنان جالب باشد. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه کتاب های غنی سازی تجارب یادگیری درس علوم تجربی پایه های دوم و سوم راهنمایی را در لینک دانلود قرار داده ام. توصیه می کنم این کتاب ها را مطالعه کنید.

دانلود طرح غنی سازی تجارب یادگیری پایه دوم راهنمایی

دانلود طرح غنی سازی تجارب یادگیری پایه سوم راهنمایی

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱۱:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/۱٧

آموزش مهارت های پژوهشی(یادگیری)

دانش آموزان و معلمان گرامی؛

جهانی که در آن زندگی می کنیم با پیشرفت و گسترش روز به روز علم و دانش پیوسته دگرگون می شود. برای این که بتوانیم از امکانات موجود در جامعه بیشتر استفاده کنیم باید خود را با این دگرگونی ها و تغییرات هماهنگ سازیم. برای دستیابی به این هماهنگی، آشنایی دانش آموزان با اصول تحقیق و پژوهش یک امری ضروری است. شما دانش آموزان با تحقیق و پژوهش می توانید به توانایی های بسیاری دست یابید و از جمله این توانایی ها این است که فعالانه در کلاس و فعالیت های درسی و یادگیری شرکت کرده و از پژوهش و تحقیق لذت فراوان برده و اطلاعات و دانش شما افزایش می یابد. و با توجه به این افزایش اطلاعات، در درسهای خود پیشرفت کرده و یادگیری در شما پایدار، دائمی و ماندگار می شود. به دنبال هر تحقیق، روحیه جستجوگری و حس کنجکاوی در درون شما تقویت می گردد. بنابراین نسبت به حل مسایل خود به طور منطقی و علمی عمل کرده و تنها به ظاهر مسأله توجه نمی کنید بلکه به صورت عمیق و همه جانبه آن مسأله را مورد توجه قرار می دهید. از آنجا که در هر تحقیق با منبع اطلاعاتی و علمی بسیاری آشنا می شوید لذا اطلاعات و دانش روز در شما گسترش پیدا کرده و نسبت به جهان دید تازه ای پیدا می کنید و به پدیده ها و تغییرات محیط اطراف خود کنجکاوانه نگاه کرده و آنها را با دقت فراوانی بررسی  می کنید. در طرح جدید کتاب علوم تجربی مطالب طوری نوشته شده است که دانش آموز برای یادگیری بهتر باید فعالانه در آن شرکت کند و در مورد بعضی از تمرین ها و تکالیف تحقیق نماید. آشنایی با روش تحقیق و اصول آن دانش آموزان را نسبت به آن علاقمند کرده و باعث می شود که در دوره های تحصیلی بالاتر پژوهش را بهتر انجام دهند.

در نوبت دوم سال تحصیلی می خواهم دانش آموزانم را به انجام پروژه های تحقیقی تشویق کنم. معمول این طور است که یک یا چند نفر از دانش آموزان فعالیت های «تحقیق کنید» کتاب علوم را از روی کتاب های راهنما در دفترشان نوشته و بقیه از روی آنها کپی کرده و به معلم نشان می دهند. همگی می دانیم انجام این فعالیت ها بدین گونه توانایی های دانش آموزان را افزایش نمی دهد. برای انجام فعالیت های تحقیقی ابتدا باید دانش آموزان را با مهارتهای تحقیق و پژوهش، عمیق تر آشنا کنیم. برای این منظور فایلی را به دانلود گذاشته ام که می تواند همکاران را در رسیدن به این هدف یاری نماید. مطالب ارایه شده در این فایل، متناسب برای دانش آموزان راهنمایی نوشته شده است. در پستهای بعدی همگام با انجام فعالیت تحقیق توسط دانش آموزان به آموزش گام به گام مراحل انجام تحقیق خواهم پرداخت سعی می کنم این مراحل را با برنامه پیش ببرم.  

دانلود فایل پاورپوینت

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۳:٢۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/۱٧

در کلاس هوشمند

این روزها تب هوشمند سازی در کلیه مراکز آموزشی بالا گرفته است و مبحث جدیدی را پیش روی سیستم آموزشی قرارداده است. در این میان سیستم های مختلفی برای این مهم بکار گرفته شده اند. برای داشتن یک سیستم آموزشی هوشمند حداقل باید از سه ابزار دیتا پرژکتور، کامپیوتر و برد هوشمند استفاده کرد. تصویر کامپیوتر توسط دیتا پرژکتور بر روی برد هوشمند نمایش داده می شود. برد هوشمند از طریق سیم رابط یا با استفاده از تکنولوژی بی سیم به کامپیوتر متصل می شود و کاربر می تواند با استفاده از ابزار قلم بر روی برنامه هایی که روی برد هوشمند نمایش داده می شود کار کند. همراه با بردهای هوشمند نرم افزاری ارائه می شود که می توان با استفاده از آن به محتواسازی و ارائه مثال های مختلف برای دانش آموزان پرداخت. از سوی دیگر برد هوشمند مزایای مختلفی را برای معلمان، دانش آموزان فراهم می سازد. به عنوان مثال ما می توانیم با استفاده از برد هوشمند دانش آموزان را در درک بهتر مطالب درسی همراهی کنیم.  معلم پس از پایان تدریس می تواند محتوای ضبط شده و یا فایل پرینت شده از درس را به دانش آموز ارائه نماید. این پست به بهانه این که کلاس دانش آموزان پایه ششم ابتدایی مجتمع ولی عصر باکو به تخته هوشمند تجهیز گردیده است قرار داده شد. این رویداد مقدمه خوبی برای هوشمند کردن کلاس و مدرسه است امیدواریم توجه بیشتری در استفاده از این فناوری صورت گیرد. برای آشنایی بیشتر با برد هوشمند و ویژگی های کلاس هوشمند در آموزش علوم  کلیپ زیر را ببینید.

 دانلود کلیپ           لینک ویدئوی کاربرد برد هوشمند

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱:٥٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/۱٤

درس پژوهی 1

رویکردی برای توسعه دانش حرفه ای معلمان که از مدارس ابتدایی ژاپن مطرح و توسعه یافت . معلمان با حضور در گروههای کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس ، به یک برنامه مقدماتی برای تدریس دست می یابند .سپس با مشاهده اجرای برنامه و نقد آن ، فرصتی برای رشد فراهم  می گردد . درس پژوهی ( پژوهش مشارکتی در کلاس درس ) است که توسعه حرفه ای معلمان را در بردارد ...  بقیه را در ادامه مطلب بخوانید

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱۱/۱٢
تگ ها :