نوروز مبارک

زمان دقیق تحویل سال نو 1392
ساعت ۱۴ و ۳۱ دقیقه و ۵۶ ثانیه روز چهارشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ هجری شمسی
مطابق با ۸ جمادی الاول ۱۴۳۴ هجری قمری و ۲۰ مارس ۲۰۱۳ میلادی

و اینک در آستانه طلوع اولین روز بهار، در جشن رویش و سرسبزی و در تجسم عظیم ترین دگرگونی طبیعت، بار دیگر تمام امیدهایمان را گره خواهیم زد به دعای تحویــل سال و با ایمان به اینکه وجود ما لبریز شود از وجود خداوند، اندیشه هایمان نیز از این تاثیرپذیری متحــول خواهد شد ...


یا مقلب القلوب والابصار

ای خدای دگرگون کننده دل‏ها و دیده ها

یا مدبر اللیل والنهار

ای تدبیر کننده روز و شب

یا محول الحول والاحوال

ای دگرگون کننده حالی به حال دیگر

حول حالنا الی احسن الحال

حال ما را به بهترین حال دگرگون کن

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱۱:٤٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۳٠
تگ ها :

نگرشی دیگر به زندگی[نامه زیبای گابریل گارسیا مارکز]- حتماً بخوانید

فرارسیدن نوروز و سال نو را برای همه همکاران گرامی و دانش آموزان عزیز تبرک می گویم و برای همه شما سلامتی و سعادت آرزو دارم. ترجیح می دهم در ایام تعطیلات نوروزی کمتر به مباحث آموزشی بپردازم و مطالبی را که خواندن آن شاید آموزنده و جالب باشد برای درج در وبلاگ انتخاب نمایم. گابریل گارسیا مارکز، نویسنده‌ی بزرگ معاصر آمریکای لاتین، به‌واسطه‌ی عارضه در مزاج و سلامتی‌اش (ابتلا به سرطان لنفاوی) با زندگی اجتماعی اش خداحافظی کرده است. او که می‌داند عمر زیادی برایش باقی نمانده است، در نامه ای از جهان و خوانندگانش خداحافظی می‌کند. البته این هم عرض کنم که از این نصایح در شریعت و مذهب ما زیاد است اما معمولاً عادت کرده ایم وقتی این نصایح را از زبان یک نویسنده مشهور خارجی می خوانیم احساس می کنیم یک چیز تاره ای را کشف کرده ایم و سریع تر هضم می کنیم در حالی از این نوع حرفها، قشنگترش هم در فرهنگ و کتابهایمان هست اما کمتر درک کرده ایم. بیشتر از این توضیح نمی دهم متن این نامه را در ادامه مطلب بخوانید.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱٢:٥٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٢۸

نگرشی دیگر [به حرفه معلمی]

شاید برای همه ما پیش اومده است که گاهی برخورد شتاب زده و بدون تفکر با دانش آموز داشته باشیم و این نوع برخورد در ابتدا روحیه دانش آموز و بعد از آنکه متوجه اشتباهاتمان می شویم روحیه خودمان را خراب می کند. به نظرم برای همه رفتارهای استثنایی دانش آموز باید دلایلی قائل شویم به عبارتی قبل از اینکه درباره رفتار دانش آموز سریع تصمیم بگیریم، دنبال دلیل و منشاء رفتار باشیم. می توان گفت مهم ترین عامل موفقیت معلم نحوه برخورد وی با دانش آموز است، وقتی ... / داستانی که در ادامه مطلب آورده ام می تواند در ارتباط با موضوع مورد بحث مان باشد که به ادعای نویسنده داستان، یک داستان واقعی است.  پیشنهاد می کنم این مطلب را از دست ندهید حتماً بخوانید.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٩:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٢۳

طرح درس علوم تجربی، سوالات، پاورپوینت و فیلم آموزشی[گوارش/نوجوانی وبلوغ]

در لینک های زیر می توانید طرح درس علوم تحربی مربوط به فصل 11 (گوارش) کتاب علوم تجربی دوم راهنمایی و فصل 12 (نوجوانی و بلوغ) کتاب علوم پایه سوم راهنمایی، پاورپوینت و فیلم آموزشی، نمونه سوالات این فصل ها و همچنین نمونه سوالات نهایی را دانلود کنید. همکاران گرامی حتماً اطلاع دارند که امتحانات خرداد 92 زودتر برگزار می شود. بنابراین لازم است در بودجه بندی و طرح سالانه درس که قبلاً تدارک دیده اید تجدید نظر کنید. ساده ترین پیشنهاد این است که قبل از عید یک فصل به تدریستان اضافه کنید. مثلاً اگر تا عید قرار بود، کتاب علوم تجربی دوم را تا پایان فصل دهم تدریس کنید، سعی کنید تا پایان فصل یازدهم تدریس را ادامه دهید. یا در کتاب علوم سوم اگر پیش بینی قبلی شما تا پایان فصل 11 بوده است سعی کنید تا پایان فصل 12 درس را ادامه دهید.

طرح درس علوم تجربی سال دوم فصل 11[گوارش]

سوالات فصل11[گوارش] علوم تجربی دوم

پاورپوینت دستگاه گوارش

فیلم آموزشی دستگاه گوارش

طرح درس علوم تجربی سال سوم فصل12[نوجوانی و بلوغ]

سوالات فصل 12[نوجوانی و بلوغ] علوم تجربی سوم

پاورپوینت [نکاتی در مورد نوجوانی] 

پاورپوینت آشنایی با واکنش های دفاعی

نمونه سوالات نهایی

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۸:۳٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱٧

نگرشی دیگر به زندگی[تغییر نگرش]

 

انیشتین می‌گفت: آنچه در مغزتان می‌گذرد، جهانتان را می‌آفریند. استفان کاوی [از چهره های سرشناس علم موفقیت] احتمالاً با الهام از همین حرف انیشتین است که می‌گوید: اگر می‌خواهید در زندگی و روابط شخصی‌تان  تغییرات جزیی به وجود آورید به گرایش‌ها و رفتارتان توجه کنید؛ اما اگر دلتان می‌خواهد قدم‌های کوانتومی بردارید و تغییرات اساسی در زندگی‌تان ایجاد کنید باید نگرش‌ها و برداشت‌هایتان را عوض کنید. او حرفهایش را با یک مثال خوب و واقعی، ملموس‌تر می‌کند: صبح یک روز تعطیل در نیویورک سوار اتوبوس شدم. تقریباً یک سوم اتوبوس پر شده بود. بیشتر مردم آرام نشسته بودند ... در ادامه مطلب بخوانید

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٥:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱٤

تدریس با فعالیت های حیرت انگیز[تجربه دست اول]

 

طبق نظر دیوئی تفکر اصیل موقعی ایجاد می شود که فرد با مسایل روبه رو شود و براساس روش علمی به حل آنها بپردازد. برای این منظور ما در ابتدای تدریس، دانش آموزان را دچار حیرت و سردرگمی می کنیم یعنی آنها را در موقعیت نامعین و ابهام برانگیز قرار می دهیم. سپس فرصت می دهیم تا به بررسی موقعیت نامعین و تعریف مساله بپردازند و به طور منظم و فکورانه درباره مساله به تحقیق بپردازند. موقعیت برتر تدریس زمانی است که به آنان اجازه بدهیم با فرضیه سازی راه حل های موقت را ابداع کنند و با ایجاد فرصت آزمایش فرضیه، مساله شان را حل نمایند. با این حساب، ارائه محتوای کتاب‌های درسی در قالب یک موقیت نامعین، ابهام برانگیز و حیرت آور، برای دانش آموزان این احساس را ایجاد می کند که خیلی از مسائل هستند که درباره آنها فکر نکرده اند و درباره آن نمی دانند. همین احساس آنها را به تلاش برای تبدیل موقعیت نامعین و حیرت برانگیز به یک موقعیت معین و در نهایت حل مساله رهنمون می سازد. موقعیت های نامعین و مبهم را می توان با تعریف یک داستان، نشان دادن فیلم [به طور مثال، نمونه چنین موقعیت ها(تجربه دست اول)،  فیلم هایی هستند که در لینک های زیر وجود دارند که می توانید با نشان دادن آن، در آنها موقعیت ابهام برانگیز و انگیزه یادگیری ایجاد کنید] یا انجام حرکت و یا ایفای نقشی در کلاس ایجاد کرد. به مثال زیر توجه کنید؛ می خواهیم مفهوم متقابل بودن نیروها را برای دانش آموزان بیاموزیم؛ در یک داستان آمده است که  مردی سوار بر اسب از راهی می گذشت به زمینی باتلاقی رسید و در آن فرو رفت. هیچ کس در آن نزدیکی نبود که مرد را نجات دهد. پس چارهای اندیشید. پاهای خود را به زیر شکم اسب قلاب کرد و با کشیدن موهای خود به بالا، خود و اسبش را بالا کشیده و از باتلاق نجات داد.در داستان بالا چه چیزی غیر واقعی به نظر می رسد؟ آیا امکان چنین چیزی وجود دارد؟ شما چه راه حلی را به اسب سوار پیشنهاد می کنید؟ [ادامه درس] روی یک صندلی بنشینید و سعی کنید با بالا کشیدن کف صندلی خودتان را به بالا بکشید. آیا بدن شما به بالا حرکت می کند؟ رو به روی دیواری بایستید و با کف دستان خود به دیوار نیرو وارد کنید. چه احساسی می کنید؟ اگر روی یک چهار چرخه بایستید و همین آزمایش را انجام دهید، چه روی می دهد؟ چه نتیجه ای می گیرید؟ در پایان دانش آموزان نتیجه می گیرند در بوجود آوردن نیرو همواره دو جسم شرکت دارند و هر جسم به جسم دیگر یک نیرو وارد می کند.[تدریس را با تجارب شاگردان توام کنید و ارتباط مستقیم میان این دو برقرار نمایید.]

[1]                     [2]                   [3]

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٧:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱۳

تحقیق دانش آموزی[نکاتی چند در مورد ویژگی ها]

همانگونه که در چند پست قبلی اشاره کرده بودم گزارش مرحله به مرجله انجام تحقیق برخی از دانش آموزان را در اینجا قرار دهم. دانش آموزان موضوعات خودشان را انتخاب نموده اند و مساله شان هم مطرح کرده اند و در ارتباط با موضوع هم اطلاعات قابل قبولی جمع آوری نموده اند. گزارش مراحل انجام یافته در صورت آماده شدن در این وبلاگ درج می شود. نکته ای که در این مدت حس کرده ام این بوده که دانش آموزان هیچ وقت، درست، دقیق و واقعی انجام یک تحقیق را تجربه نکرده اند و آنان در ابتدا فکر می کردند تحقیقی که بر عهده شان گذاشته ام، به راحتی از دست آن خلاص می شوند در صورتی که هر چه به آنان بازخورد بیشتری می دهم مساله در نظر آنها عمیق تر دیده می شود و توجه شان به جدی بودن کارشان بیشتر می گردد. آنان در آغاز یادگیری یک روشی هستند که قرار بوده سالها قبل با این روش بطور ملموس آشنا شوند اما هیچ وقت آن را جدی نگرفته اند. توصیه ام به همکاران این است به دانش آموزانشان در انجام درست و دقیق تحقیق کمک کنند فرقی نمی کند که چه قدر انجام تحقیقشان طول خواهد کشید. هدف مهم این است برای دانش آموزان راه یادگیری علم را بیاموزیم. در ادامه مطلب می توانید در مورد برخی ویژگی های تحقیق دانش آموزی نکاتی را مطالعه نمایید.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱:٠٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱٢

طرح درس علوم پایه دوم و سوم[با رویکرد تربیتی]، اسلاید و آزمون

در این پست می توانید طرح درس[با رویکرد تربیتی] مربوط به فصل 10 (غذا و سلامتی) کتاب علوم تجربی دوم راهنمایی و  فصل 11 (هماهنگی و ارتباط) کتاب علوم پایه سوم راهنمایی، اسلایدها، نمونه سوالات این فصل ها، نمونه سوالات با پاسخ و همچنین پاسخ فعالیت های بخش دنیای زنده را از لینک های زیر دانلود کنید. یادآوری می شود نمونه سوالات از تمام مطالب فصول ذکر شده تهیه شده است. همکاران گرامی می توانند از این آزمون ها به عنوان تکلیف یادگیری خارج از کلاس استفاده کنند. دانش اموزان با پاسخ دادن به سوالات ، به دقت تمام مطالب کتاب را مرور می کنند و یادگیری آنها عمیق تر می شود.

طرح درس علوم پایه دوم فصل10[غذا و سلامتی]

سوالات فصل10[غذا و سلامتی]

سوالات تشریحی با پاسخ و پاسخ فعالیت ها[بخش دنیای زنده پایه دوم]

طرح درس علوم پایه سوم فصل11[ارتباط و هماهنگی]

سوالات فصل11[ارتباط و هماهنگی]

نمونه سوالات تشریحی با پاسخ و پاسخ فعالیت ها[بخش دنیای زنده پایه سوم]

اسلاید فصل 11[ارتباط و هماهنگی]

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٩:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٩

روش آموزش پژوهش

ما در مدرسه به دانش آموزان می آموزیم که چگونه پژوهش کنند. به عبارتی، دانش آموزان از طریق معلم، پژوهش را می آموزند. اگر آموزش چگونه پژوهیدن را به درستی به دانش آموزان بیاموزیم توانسته ایم اتفاق بزرگی در آنان به وجود آوریم. در این ارتباط در پست قبلی توضیحات کافی داده شده است، نمی خواهم مطالب دوباره تکرار شود. یکی از الگوهای مورد نظر برای آموزش پژوهش به دانش آموزان الگوی تدریس پژوهش محوری است. اگر علاقه مند هستید دراین باره اطلاعات بیشتری به دست بیاورید در ادامه مطلب بخوانید.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱۱:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٦

جهان آموزش[ریاضی را چه طور باید درس داد؟]

امروز در جلسه شورای معلمان مجتمع، بحث های جالبی در ارتباط با آموزش و کاربرد ریاضی صورت گرفت. جالب از این نظر که بیشتر بیانات همکاران در ارتباط با موضوع، حاصل تجربیات آنان در طول تحصیل و تدریس شان بود و بیاناتی که مستند به پژوهش های دقیق علمی باشد خیلی جایی در این بحث نداشت. با این حال بیانات به طریقی به برخی متغیرهای مهم و تاثیرگذار(مثل راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی و خودپنداره ریاضی، خلاقیت، ذهنیت فلسفی، اهدف و انگیزه پیسرفت، جو مدرسه، نگرش، روش آموزش و ...) در آموزش ریاضی هم مربوط می شد. برای من این اظهارنظرها جالب و آموزنده بود. چند سال پیش مقاله ای در یکی از کنفرانس های آموزش ریاضی ارائه کرده بودم، دیدگاه های گوناگونی در ارتباط با آموزش ریاضی وجود دارد دیدگاه سنتی که در این دیدگاه تدریس ریاضی برای حل مسئله است و ما بیشتر با این دیدگاه آشنا هستیم و آموزش دیده ایم. اگر تدریس برای حل مسئله را با تدریس درباره حل مسئله جایگزین کنیم به دیدگاه دیگری در آموزش ریاضی می رسیم و فراتر از این دو دیدگاه هدف باید یاد دادن راه یادگیری باشد این که دانش آموزان چگونه حل مسئله را یاد می گیرند[فراشناخت]. نکته اساسی در مدارس آشنا کردن بچه ها با روش های حل مسئله است نه این که بچه ها این و یا آن نوع مسئله را حل  کنند. نظر من این است تفکر را می توان جایگزین روش سنتی و معلم محور کرد در این روش معلم ریاضی با طرح سوالاتی دانش آموزان را به اظهارنظر و دفاع منطقی از تفکراتشان وا می دارد. مطالعات جدید نشان می دهد انگیزه تلاش و تکنیک‌های مطالعاتی مناسب و نه بهره هوشی به داشتن مهارت‌های ریاضیاتی خوب می‌انجامند. همچنین یک قسمت از بحث جلسه به کاربرد ریاضی در زندگی کشیده شد. نظر معلم سخنران این بود که در آموزش ریاضی با مشکلات زیادی مواجه هستیم از جمله این که دانش آموزان با استعدادهای یکسان پیشرفت های متفاوتی در ریاضیات دارند و منشاء این معظل می تواند از طرف خانواده دانش آموزان باشد به نظر من این مطابق با نظریه های جدید آموزشی است که تاکید می کند آموزش والدین کلید موفقیت دانش آموزان در مدرسه است. و اظهار نظر جالب برای کاهش افت تحصیلی این بود، دانش آموزانی که در یادگیری ریاضی ناموفق هستند راه دیگری غیر از آموزش ریاضی در پیش روی آنها قرار داده شود. به نظر من مدرسه باید به پرورش تمام جنبه های فراگیر توجه کند یک جنبه این است که اینها باید به افراد بزرگسالی(شهروند)که توانایی انجام کار در جامعه را بدست بیاورند تبدیل شوند و جنبه دیگر که می خواهیم نادیده بگیریم اما آن هدف متعالی تر اوست مدرسه وظیفه دارد تمام منابع و استعداد کودک در حال رشد را پرورش دهد در این جنبه نقشی که ریاضی بازی می کند درباره تفکر است اگر آموزش ریاضی را از او بگیریم تفکر منطقی را از او گرفته ایم چون مهم ترین قسمت تفکر در ریاضی پرورانده می شود. بنابراین در تربیت کودک که در آینده باید یک فرد بزرگسال و شهروند موفق و مناسب برای جامعه باشد موفق عمل نکرده ایم. ریاضی را چه طور باید درس داد؟ آموزش و یادگیری ریاضی کار ساده ای نیست. در کلیپی که مشاهده خواهید کرد به آمریکا، ژاپن و چین می رویم تا به روش های متفاوت آموزش ریاضی توجهی داشته باشیم. مشاهده این کلیپ را برای همکارانم توصیه می کنم بالاخره هر تجربه ای که به دست می آوریم ما را برای رسیدن موفقیت ها امیدوار می کند. همچنین چند مورد مقالات پژوهشی در ارتباط با آموزش ریاضی در دانلود قرار داده ام می توانید مطالعه کنید.

دانلود کلیپ

[1]    [2]    [3]    [4]    [5]     [6]     [7]     [8]    [9]    [10]     [11]

مقاله کاربرد ریاضی در زندگی

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٤:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٦

طرح درس و آزمون[فصل 9، علوم پایه دوم و فصل 10،علوم پایه سوم]

بر اساس طرح درس سالانه و بودجه بندی کتاب علوم، اکثر همکاران در این هفته  باید وارد مباجث بخش دنیای زنده شده باشند. سعی می شود در پست های بعدی فایل های طرح درس و سوالات مربوط به هریک از فصل های بخش دنیای زنده کتاب های علوم تجربی پایه های دوم و سوم در اختیار همکاران و دانش آموزان قرار گیرد. در این پست می توانید طرح درس مربوط به فصل 9 (انسان، موجودی زنده) کتاب علوم تجربی دوم و  فصل 10 (انسان و حرکت) کتاب علوم پایه سوم و نمونه سوالات این فصل ها را در لینک های زیر دانلود کنید. ذکر این نکته هم لازم است  که طرح درس ها بر اساس یک الگوی عمومی تدریس نوشته شده است. همکاران می توانند موارد بیان شده را در قالب یک یا چندالگوی خاص و مورد نیاز ارائه نمایند.

طرح درس علوم دوم[فصل9، انسان موجودی زنده]               سوالات[فصل9]

طرح درس علوم سوم[فصل10،انسان و حرکت]                   سوالات[فصل10]

پاورپوینت فصل 10 [انسان و حرکت]پایه سوم

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٥

الگوها و روش های تدریس در آموزش علوم

همه ما می دانیم که، از مراحل مهم طراحی آموزشی، انتخاب روش تدریس است. معلم بعد از انتخاب محتوی و قبل از تعیین وسیله، باید خط مشی و روش مناسب تدریس خود را انتخاب کند. به مجموعه تدابیر منظمی که برای رسیدن به هدف، با توجه به شرایط و امکانات اتخاذ می شود روش تدریس گویند.  دراین پست از میان الگوها و روش های گوناگون تدریس چند الگو در لینک دانلود قرار داده ام. این الگوها مختص مقطع خاصی نبوده و در هر نوع  فرایند یاددهی یادگیری قابل اجرا است.

بارش مغزی    پیش سازمان دهنده     تدریس اعضای تیم    تفکر استقرایی

حل مسئله      ساختن گرایی     فناوری اطلاعات و ارتباطات     کاوشگری  

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٩:۱٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۳

جهان آموزش [مدرسه 1]

همه کودکان برابرند و همه حق دارند آموزش ببینند ما به آنها می گوییم شما را در اولین پله نردبان می گذاریم اما بقیه پله ها را خودتان باید بروید. بچه هایی که امروز موفق شده اند آنهایی هستند که یاد گرفته اند چطور از نردبان بالا بروند. در این پست از ایستگاه راه آهنی در هند به فنلاند و از آنجا به تانزانیا سفر می کنیم تا با نحوه آموزش کودکان در برخی شرایط آشنا شویم. در هر حال تجارب معلمان موفق در زمینه آموزش در فضاهای متفاوتی که در کلیپ خواهید دید جایگاه ما را در شرایطی که هستیم بهتر نشان می دهد، یعنی این که ما با این امکانات آموزشی چگونه می توانیم برای آموزش و یادگیری دانش آموزان برنامه ریزی کنیم. گاهی امکانات لازم موجود است اما نمی توانیم درست استفاده کنیم. دیدن نحوه آموزش در شرایط و با امکانات متفاوت تا حدی وظایف ما را روشن تر می کند. در پست های بعدی به مکان های دیگری هم سر می زنیم.

دانلود کلیپ مدرسه[1]

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٢:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۳
تگ ها : جهان آموزش

نمونه سوالات علوم تجربی پایه سوم[با درجه سختی آسان، متوسط و دشوار]

فایل های زیر شامل  نمونه سوالات [همراه با پاسخ] مربوط به کتاب علوم تجربی سوم راهنمایی می باشد این سوالات مربوط به درس های نوبت اول می باشد جهت استفاده همکاران و دانش آموزان انتخاب شده است .

 

[1]                     [2]                          [3]

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٧:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٢
تگ ها : آزمون

از جایی شروع کنید که دانش آموزانتان در آن قرار دارند[مقاله خواندنی/ روبین آر. جک

برای همکاران خواندن این مقاله را پیشنهاد می کنم. بالاخره بخش بیشتری از توان ما در کلاس صرف مدیریت کلاس درس و یادگیری می شود. این مقاله با بیان یک تجربه آموزشی – داستان سینتیا(معلم) و جیسون(دانش آموز) – شروع می شود.همچنین در این داستان می خوانید که سینتیا چگونه گره از کار جیسون بر می دارد. یک بخش دیگر این  مقاله مربوط به انتظارات کلاس درس است. ما به عنوان معلم چگونه انتظارات ضروری خود را در کلاس مشخص می کنیم، مشکل بسیاری از دانش آموزان در مدرسه به ناتوانی آنها در فراگیری درس مربوط نمی شود بلکه به نبود رفتار مورد انتظاربرای تسلط بر درس مربوط می شود. انتظار در واقع  تعاملی است که در کلاس دانش آموزان برای کسب دانش و مهارت انجام می دهند. برای مثال کسب نمره خوب احتمالاً از انتظارات ماست. شاید دانش آموزانی باشند برای کسب نمره انگیزه ای نداشته باشند اما تایید و تعریف دوستانشان برایشان اهمیت دارد. بنابراین در اینجا انتظارات جایگزین دیگری به وجود می آیند، می توانیم از تشویق دانش آموزان به کسب نمره بالاتر دست بکشیم به جای آن جوی را درکلاس ایجاد کنیم که دانش آموزان در یک رقابت سالم برای کسب دانش و مهارت و نشان دادن خود پیشی بگیرند. قبول کنیم که ما به انتظارت بیشتر دانش آموزان که ممکن است به یادگیری آنها کمک کند آگاه نیستیم به این علت که انتظارات آنها را گاهی بی ارزش می دانیم و بیشتر به انتظارات سطحی متمرکز می شویم. تآکید این مقاله براین نکته است یادگیری را از جایی شروع کنید که دانش آموزانتان در آن قرار دارند، در نتیجه به انتظارات مشترکی می رسید که شما و دانش آموزانتان قبول دارید.

دانلود مطلب

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٢:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱