آموزش درس علوم تجربی با رویکرد فرهنگی - تربیتی

یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش تقویت زمینه های فرهنگی و تربیتی  دانش آموزان است هردرسی باید به نحوی نقش خود را در دستیابی به این اهداف اساسی ایفا کند. برنامه ی جدید تدریس درس علوم تجربی مبتنی بر رویکرد تربیتی - فرهنگی به نحوی باید باشد که همه ی حیطه های یادگیری - دانستنی ها و مهارت ها-  را شامل شود و به ویژه بر حیطه ی نگرشی و عاطفی که موجب علاقه ی دانش آموزان به قرآن و مسائل تربیتی می شود تأکید ورزد. دراین پست جهت مطالعه بیش تر کتاب (( راهنمای معلم ویژه آموزش درس علوم تجربی دوره راهنمایی تحصیلی با رویکرد فرهنگی - تربیتی)) را برای دانلود گذاشته ام. در پست های بعدی نمونه طرح درس علوم تجربی با رویکرد فرهنگی - تربیتی در اختیار همکاران خواهم گذاشت.

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٩:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٢٤
تگ ها :

مشاوره روش تحقیق و تحلیل آماری پایان نامه و پروژه های دانشجویی

جهت انجام تجزیه و تحلیل آماری پایان نامه و پروژه های دانشجویی، همچنین تکمیل پروپوزال و فصول پایان نامه، آماده هستم تجربیات علمی و پژوهشی خود را در اختیار شما قرار دهم

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٦:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٦
تگ ها :

سخنی با همکاران ارجمند

 سخنی دارم با همکاران ارجمندم، گرچه امسال کتاب علوم را در کلاس درس تدریس نمی کنم اما به نحوی با این درس در ارتباط هستم . پیشنهادم به همکاران این است حتماً متن مربوط به «سخنی با همکاران ارجمند» را در ابتدای کتاب نویسندگان کتاب یادآوری نموده اند به دقت مطالعه کنید این متن راهنمای فعالیت های شما را در فرایند آموزش و یادگیری درس علوم تشکیل می دهد. خصوصاً مورد اول که بیان شده؛ کلاس علوم را به فضایی شاد و پرجنب و جوش تبدیل کنید، که در آن مشاهده، تجربه، آزمایش، گفت و گو، تفکر، اظهارنظر و همکاری گروهی وجود دارد. اگر دقت کنیم همه موارد دیگر در این مورد جای می گیرد. دوستان من علوم را با زندگی روزمره دانش آموزان تلفیق کنید و این فرصت ها را به پرسش و پاسخ های حافظه مداری تبدیل نکنید و به جای آن روحیه پرسشگری را تقویت کنید. دقت کنید که تمام لحظه های کلاس علوم زمان مناسبی برای ارزشیابی دانش آموز و جهت دادن او به سوی یادگیری است. به نظرم معلمی که صرفاً با پرسش های کتابی و حافظه ای به قصد پر کردن ستون نمرات دفتر نمره به ارزشیابی دانش آموزانش اقدام می کند وی در کارش موفق نیست. البته دلایل زیادی وجود دارد که چرا معلمان علوم از این روش های حفظ مداری برای ارزشیابی دانش آموزان استفاده می کنند. برخی از این دلایل را نمی شه به راحتی جبران کرد اما یک راهی که همه معلمان علوم می توانند تمام موانع را از پیش رو بردارند کسب دانش و مطالعه در زمینه مهارت های حرفه ای شان است. مطمئن باشید دانش آموزان از معلمان ضعیف تاثیر نمی گیرند اما معلمان با دانش  و بامهارت همیشه مجذوب دانش آموزانش هستند و با انگیزه و موفقند.

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱٢:۱٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٩/۳
تگ ها :

نگرشی دیگر به زندگی[یاد من باشد]

...

یاد من باشد فردا حتما
باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست
و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا
و بدانم که شبی خواهم رفت
و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

یاد من باشد
باز اگر فردا، غفلت کردم
آخرین لحظه ی از فردا شب ،
من به خود باز بگویم
این را
مهربان باشم با مردم شهر
و فراموش کنم هر چه گذشت......
فریدون مشیری

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱۱:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/٢
تگ ها :