امروز یک سوال خوب پرسیدی؟

توانایی ما در حل مسایل کنونی و آینده به توانایی ما در طرح سوال درباره جهان اطراف ما بستگی دارد. با افزایش روزافزون دانش بشر درباره جهان باید از اعمال فشار بر دانش آموزان برای به خاطر سپردن موضوعات علمی اجتناب کرد. همه ما این جمله را بارها بر زبان آورده ایم که رایانه ها حافظه بیش تری دارند. اما آنچه انسان را از رایانه متمایز می کند مهارت اندیشیدن، یعنی ارتباط دادن یافته ها به هم، به کاربستن آنها و به وجود آوردن یک نظام تازه بر اساس یافته های جدید است. اولین گام اندیشیدن پرسیدن سوال خوب است. در کودکان پرسش کردن آغاز تفکر و آگاهی است و پایه و اساس هر اکتشافی، یک پرسش اساسی و بنیادی است. روزی از «ایزیدور رابی» برنده جایزه نوبل فیزیک پرسیدند که چرا شما دانشمند شدید و حقوق دادن یا پزشک یا تاجر نشدید؟ او پاسخ داد: مادرم. بی آنکه خودش چنین قصدی داشته باشد باعث شد که من دانشمند شوم. مادرها معمولاً وقتی فرزندشان از مدرسه برمی گردد می پرسند: خوب امروز چیزی یادگرفتی؟ اما مادر من همیشه می پرسید: ایزی امروز یک سوال خوب پرسیدی؟ همین پرسیدن سوال خوب مرا دانشمند کرد. نظر شمادرباره حرف های رابی چیست؟ به راستی اگر ما بتوانیم فرزندانمان را به مهارت پرسشگری مجهز کنیم و به آن ها بیاموزیم که طرح پرسش، کلید دست یابی به پاسخ های بزرگ است، راه پر پیچ و خم آموختن را برایشان هموار کرده ایم.

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٢:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۱٢/٢٠

جهان آموزش - علوم تجربی تفریح است

می توانید کلیپ آموزش علوم تحربی در برخی از کشورها را از لینک زیر دانلود کنید.

 

آموزش علوم

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٥:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٢/۱٩
تگ ها :

تحقیق و پژوهش در علوم تجربی

بک نمونه تحقیق انجام شده توسط دانش آموزان مدرسه ...

موضوع تحقیق:

اثر کودهای شیمایی و گیاهی بر رشد گیاه شمعدانی

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۸:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٢/۱۸
تگ ها :

آموزش درس علوم تجربی با رویکرد فرهنگی - تربیتی

یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش تقویت زمینه های فرهنگی و تربیتی  دانش آموزان است هردرسی باید به نحوی نقش خود را در دستیابی به این اهداف اساسی ایفا کند. برنامه ی جدید تدریس درس علوم تجربی مبتنی بر رویکرد تربیتی - فرهنگی به نحوی باید باشد که همه ی حیطه های یادگیری - دانستنی ها و مهارت ها-  را شامل شود و به ویژه بر حیطه ی نگرشی و عاطفی که موجب علاقه ی دانش آموزان به قرآن و مسائل تربیتی می شود تأکید ورزد. دراین پست جهت مطالعه بیش تر کتاب (( راهنمای معلم ویژه آموزش درس علوم تجربی دوره راهنمایی تحصیلی با رویکرد فرهنگی - تربیتی)) را برای دانلود گذاشته ام. در پست های بعدی نمونه طرح درس علوم تجربی با رویکرد فرهنگی - تربیتی در اختیار همکاران خواهم گذاشت.

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٩:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٢/۱٦
تگ ها :

ایام فاطمیه را گرامی می داریم

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٦:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٢/۱٥
تگ ها :

تدریس با فعالیت های حیرت انگیز[تجربه دست اول]

 

طبق نظر دیوئی تفکر اصیل موقعی ایجاد می شود که فرد با مسایل روبه رو شود و براساس روش علمی به حل آنها بپردازد. برای این منظور ما در ابتدای تدریس، دانش آموزان را دچار حیرت و سردرگمی می کنیم یعنی آنها را در موقعیت نامعین و ابهام برانگیز قرار می دهیم. سپس فرصت می دهیم تا به بررسی موقعیت نامعین و تعریف مساله بپردازند و به طور منظم و فکورانه درباره مساله به تحقیق بپردازند. موقعیت برتر تدریس زمانی است که به آنان اجازه بدهیم با فرضیه سازی راه حل های موقت را ابداع کنند و با ایجاد فرصت آزمایش فرضیه، مساله شان را حل نمایند. با این حساب، ارائه محتوای کتاب‌های درسی در قالب یک موقیت نامعین، ابهام برانگیز و حیرت آور، برای دانش آموزان این احساس را ایجاد می کند که خیلی از مسائل هستند که درباره آنها فکر نکرده اند و درباره آن نمی دانند. همین احساس آنها را به تلاش برای تبدیل موقعیت نامعین و حیرت برانگیز به یک موقعیت معین و در نهایت حل مساله رهنمون می سازد. موقعیت های نامعین و مبهم را می توان با تعریف یک داستان، نشان دادن فیلم [به طور مثال، نمونه چنین موقعیت ها(تجربه دست اول)،  فیلم هایی هستند که در لینک های زیر وجود دارند که می توانید با نشان دادن آن، در آنها موقعیت ابهام برانگیز و انگیزه یادگیری ایجاد کنید] یا انجام حرکت و یا ایفای نقشی در کلاس ایجاد کرد. به مثال زیر توجه کنید؛ می خواهیم مفهوم متقابل بودن نیروها را برای دانش آموزان بیاموزیم؛ در یک داستان آمده است که  مردی سوار بر اسب از راهی می گذشت به زمینی باتلاقی رسید و در آن فرو رفت. هیچ کس در آن نزدیکی نبود که مرد را نجات دهد. پس چارهای اندیشید. پاهای خود را به زیر شکم اسب قلاب کرد و با کشیدن موهای خود به بالا، خود و اسبش را بالا کشیده و از باتلاق نجات داد.در داستان بالا چه چیزی غیر واقعی به نظر می رسد؟ آیا امکان چنین چیزی وجود دارد؟ شما چه راه حلی را به اسب سوار پیشنهاد می کنید؟ [ادامه درس] روی یک صندلی بنشینید و سعی کنید با بالا کشیدن کف صندلی خودتان را به بالا بکشید. آیا بدن شما به بالا حرکت می کند؟ رو به روی دیواری بایستید و با کف دستان خود به دیوار نیرو وارد کنید. چه احساسی می کنید؟ اگر روی یک چهار چرخه بایستید و همین آزمایش را انجام دهید، چه روی می دهد؟ چه نتیجه ای می گیرید؟ در پایان دانش آموزان نتیجه می گیرند در بوجود آوردن نیرو همواره دو جسم شرکت دارند و هر جسم به جسم دیگر یک نیرو وارد می کند.[تدریس را با تجارب شاگردان توام کنید و ارتباط مستقیم میان این دو برقرار نمایید.]

[1]                     [2]                   [3]

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٧:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٢/۱۳