سؤالات فصل 2 کتاب علوم پایه هفتم دوره اول متوسطه

برای مشاهده سؤالات به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٢:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/٢٦

سؤالات فصل 2 کلاس هشتم دوره اول متوسطه(تغییرهای شیمیایی)

سوالات فصل2 علوم تجربی پایه هشتم(تغییرهای شیمایی در خدمت زندگی)

در ادامه مطلب دریافت کنید.
ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٥:٠۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٤
تگ ها : آزمون

روش انجام یک آزمایش مثال: کلاس هشتم

به دانش آموزان نشان دهید که مانند دانشمندان فکر کنند(مثال: روش انجام یک آزمایش، کلاس هشتم)

امروزه از پژوهش علمی و یا  روش علمی بسیار سخن به میان می آید. اینجا قصد توضیح مراحل روش علمی را ندارم چون همه ما با این روشها آشنا هستیم اما در چه مواقعی بهترین آموزش برای این تفکر و روش علمی برای شاگردان است باید به بهترین نحو تشخیص دهیم برای انجام یه روش علمی لازم نیست مسائل خاص و پیچیده ای برای اهدافمان در نظر بگیریم مثلاً برای آموزش روش علمی برای دانش آموزان کلاس هشتم یکی از موضوعات آزمایش را در نظر می گیرم. که مربوط به میزان حل شدن شکر در آب گرم و سرد می باشد. 

در ادامه مطلب بخوانید.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٤:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٤
تگ ها : آموزش علوم

سؤالات فصل 1(مخلوط و جداسازی مواد) کلاس هشتم

همکاران گرامی توجه کنند این سؤالات به منظور آموزش و ارزشیابی طراحی شده است قرار نیست دانش آموزان در شرایط یک جلسه امتحانی قرار گیرند می توان از این سوالات به عنوان تکلیف یادگیری استفاده کرد یا پس از پایان فصل، معلم فرصت مناسب را در کلاس در اختیار دانش آموزان قرار دهد دانش آموزان به کمک آموخته ها و تجارب یادگیری حتی با استفاده از یادداشت ها و کتاب خواه بصورت گروهی یا انفرادی به سؤالات پاسخ دهند. طرح سؤالات به گونه ای است که بیشتر سطوح یادگیری دانش آموزان  را شامل می شود و برخی سوالات به شکل تکراری و شبیه هم هستند  که به صورت های کامل کردنی، صحیح - غلط، چند گزینه ای و یا تشریحی مطرح شده است تکرار سوالات به این دلیل است تا دانش آموزان با با تمرین بیشتر در یادگیری درگیر شوند و بصورت عمیق، پایدار و معنی دار مطالب را بیاموزند. همکاران یا دانش آموزان عزیز  اگر اشکالی در طرح سوالات ببینند در بخش نظرات بلاگ یادداشت نمایند

نمونه سوالات فصل اول در ادامه مطلب درج شده است

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱٠:۱٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱۳

عید قربان، روز قربانی کردن وجود نفسانی

یادى از هاجر و اسماعیلش ، مظهر سعى و تکاپو و تلاش ، صاحب زمزمه زمزم عشق ، یادى از ابراهیم ، آنکه شالوده این خانه بریخت ، آنکه بت هاى کهن را بشکست ، آنکه بر درگه دوست ، پسرش را که جوان بود، قربانى برد.(خسی در میقات)

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٧:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٢
تگ ها : اطلاع رسانی

انواع محلول ها و روش های جداسازی مخلوط ها

در جدول زیر انواع محلول‌ها همراه با مثال آورده شده است.

 حالت محلول

حالت اولیه اجزاء محلول

     مثال‌ها

گاز

گاز در گاز

پروپان و بوتان(گاز آشپزخانه)، اکسیژن و هلیم(گاز تنفسی غواصان)

مایع در گاز

عطر در هوا، رطوبت در هوا، بخار سمی برم در هوا، ابر و مه در هوا

جامد در گاز

ذرات نفتالین در هوا، گردوغبار در هوا، دوده در هوا

مایع

گاز در مایع

اکسیژن در آب، گاز کربن‌دی‌اکسید در نوشابه

مایع در مایع

الکل در آب، اسید استیک در آب (سرکه)

جامد در مایع

قند در آب، نمک در آب، ید در الکل

جامد

گاز در جامد

هیدروژن در فلز نیکل یا پلاتین

مایع در جامد

آب در بلور کات‌کبود، جیوه در فلز سدیم و نقره(ملغمه دندان‌پزشکی)

جامد در جامد

فلز روی در مس، مس در طلا، کربن در آهن، (آلیاژ‌ها)

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱٠:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٠
تگ ها : آموزش علوم

دانستنی های بیشتر درباره مخلوط ها /مطالبی در ارتباط با کتاب پایه هشتم

در پست های این وبلاگ  در سال تحصیلی 94-93  مطالبی ارزشمند مانند طراحی آموزش با رویکردهای مختلف تدریس، آموزش و یادگیری، ارزشیابی و نمونه سوالات برای هرفصل و همچنین دانستنی های بالاتر از سطح کتاب درسی در اختیار همکاران قرار خواهد گرفت. همچنین همکاران گرامی می توانند نظرات و سوالات خودشان را برای بررسی و پاسخگویی مطرح سازند.

 ممکن است دانش آموزان سوال کنند خون چه نوع مخلوطی است یا شیر  که بیشتر با آن سر وکار دارند جز کدوم دسته قرار می گیرند مطالبی از نظرات متخصصین در ادامه درج شده است می توانید مطالعه کنید.

مخلوط‌ها معمولا" به سه دسته 1- سوسپانسیون یا معلق یا ناهمگن، 2- حقیقی یا همگن یا محلول و 3- کولوئید تقسیم می‌کنند. .............

بقیه مطالب را در ادامه مطلب بخوانید

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٩:۳٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٠
تگ ها : آموزش علوم

فرارسیدن ماه محرم تسلیت باد

ماه محرّم، ماه غم و اندوه اهل بیت (علیهم‌السلام) و شیعیان آن‌هاست و ماه شهادت و یادآوری دلاوری‌ها و شجاعت‌ها و ایثارهای سیدالشهدا امام حسین(ع) و یاران با وفای او در کربلاست. ماه محرم فرا رسید و روزهای عزاداری بر سالار شهیدان و یاران با وفایش پرشورتر شد.باوقایعی که در دو روز اول محرم سال 61 هجری قمری برای امام حسین (ع) و یاران با وفایش اتفاق افتاد به طور مختصر آشنا می‌شویم.

ادامه مطلب   
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱۱:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/٥
تگ ها :

من حقیقت را بر سر نیزه دیده ام ...

فیلم روز واقعه را بیشتر شما دیده اید.شاید ذکر یک خلاصه کوتاه از فیلم و هم چنین یادآوری دیالوگ های پایانی فیلم شایسته ترین کار باشد.

خلاصه داستان فیلم :عبدالله جوان نصرانی تازه مسلمان شده‌ای است که در روز عروسی خود با راحله، ندایی می‌شنودکه کیست که مرا یاری کند؟ عبدالله پس از چند بار شنیدن آن صدا، منقلب شده و مجلس عروسی را ترک می‌کند.او به جستجوی صدا برمی‌آید. آن هم در حالی که برادران متعصب راحله ترک مجلس عروسی را توهینی به خود دانسته و در پی‌اش روان می‌شوند.

عبدالله در طول مسیرش با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود و به نشانه‌هایی برمی‌خورد که نشان دهنده این است که امام حسین(ع) می‌دانسته او در جستجوی صدایی که به یاری‌اش می‌طلبد می‌رود. عبدالله به تاخت بیابان‌ها را طی می‌کند و خود را به صحرای کربلا می‌رساند. منتها وقتی به کربلا می‌رسد که عصر روز عاشورا است.

آنچه در ذیل می آید ، بخش‌ پایانی فیلم‌نامه روز واقعه است :

بسیاری هراسیده پس می‌دوند؛ عبداالله به میدان می‌رسد و خود را به سکو می‌رساند و عَلم سبز را به دست می‌گیرد؛کنجکاوان پیش می‌دوند و گردش را می‌گیرند. راحله دوان دوان در گذر به سوی میدان می‌دود؛ از سه برادرش می‌گذرد که پیشتر از او رسیده‌اند، و از پدرش می‌گذرد که پیشتر از برداران رسیده است؛ به جمع مبهوت می‌رسد که رنگ باخته خبری را شنیده است و باور نکرده است. به پای سکو می‌رسد و سرانجام به عبدالله که روی سکو از تجسم آنچه دیده زبانش بند آمده، و صداهایی چون ضجه‌های بریده بریده درمی‌آورد.

عبدالله:او ،به بالاترین جائی رسید که بشری رسیده. او را در نینوا به صلیب کشیدند. (راحله را می‌بیند و اشکش می‌غلتد ) او بامن حرف زد !

راحله : ( رنگ پریده ) کجا رفتی و چه دیدی؟ بگو عبدالله، حقیقت را چگونه یافتی؟ تصویر به سوی عبدالله می رود؛ هنوز ضربه خورده از آنچه دیده؛ به سختی در تقلا، و ناتوان از یافتن واژه‌هایی در خور.

عبدالله: من حقیقت را در زنجیر دیده‌ام . من حقیقت را پاره پاره بر خاک دیده‌ام . من حقیقت را بر سر نیزه دیده‌ام...

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱:۳٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/٤
تگ ها :