جهان آموزش[ریاضی را چه طور باید درس داد؟]

امروز در جلسه شورای معلمان مجتمع، بحث های جالبی در ارتباط با آموزش و کاربرد ریاضی صورت گرفت. جالب از این نظر که بیشتر بیانات همکاران در ارتباط با موضوع، حاصل تجربیات آنان در طول تحصیل و تدریس شان بود و بیاناتی که مستند به پژوهش های دقیق علمی باشد خیلی جایی در این بحث نداشت. با این حال بیانات به طریقی به برخی متغیرهای مهم و تاثیرگذار(مثل راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی و خودپنداره ریاضی، خلاقیت، ذهنیت فلسفی، اهدف و انگیزه پیسرفت، جو مدرسه، نگرش، روش آموزش و ...) در آموزش ریاضی هم مربوط می شد. برای من این اظهارنظرها جالب و آموزنده بود. چند سال پیش مقاله ای در یکی از کنفرانس های آموزش ریاضی ارائه کرده بودم، دیدگاه های گوناگونی در ارتباط با آموزش ریاضی وجود دارد دیدگاه سنتی که در این دیدگاه تدریس ریاضی برای حل مسئله است و ما بیشتر با این دیدگاه آشنا هستیم و آموزش دیده ایم. اگر تدریس برای حل مسئله را با تدریس درباره حل مسئله جایگزین کنیم به دیدگاه دیگری در آموزش ریاضی می رسیم و فراتر از این دو دیدگاه هدف باید یاد دادن راه یادگیری باشد این که دانش آموزان چگونه حل مسئله را یاد می گیرند[فراشناخت]. نکته اساسی در مدارس آشنا کردن بچه ها با روش های حل مسئله است نه این که بچه ها این و یا آن نوع مسئله را حل  کنند. نظر من این است تفکر را می توان جایگزین روش سنتی و معلم محور کرد در این روش معلم ریاضی با طرح سوالاتی دانش آموزان را به اظهارنظر و دفاع منطقی از تفکراتشان وا می دارد. مطالعات جدید نشان می دهد انگیزه تلاش و تکنیک‌های مطالعاتی مناسب و نه بهره هوشی به داشتن مهارت‌های ریاضیاتی خوب می‌انجامند. همچنین یک قسمت از بحث جلسه به کاربرد ریاضی در زندگی کشیده شد. نظر معلم سخنران این بود که در آموزش ریاضی با مشکلات زیادی مواجه هستیم از جمله این که دانش آموزان با استعدادهای یکسان پیشرفت های متفاوتی در ریاضیات دارند و منشاء این معظل می تواند از طرف خانواده دانش آموزان باشد به نظر من این مطابق با نظریه های جدید آموزشی است که تاکید می کند آموزش والدین کلید موفقیت دانش آموزان در مدرسه است. و اظهار نظر جالب برای کاهش افت تحصیلی این بود، دانش آموزانی که در یادگیری ریاضی ناموفق هستند راه دیگری غیر از آموزش ریاضی در پیش روی آنها قرار داده شود. به نظر من مدرسه باید به پرورش تمام جنبه های فراگیر توجه کند یک جنبه این است که اینها باید به افراد بزرگسالی(شهروند)که توانایی انجام کار در جامعه را بدست بیاورند تبدیل شوند و جنبه دیگر که می خواهیم نادیده بگیریم اما آن هدف متعالی تر اوست مدرسه وظیفه دارد تمام منابع و استعداد کودک در حال رشد را پرورش دهد در این جنبه نقشی که ریاضی بازی می کند درباره تفکر است اگر آموزش ریاضی را از او بگیریم تفکر منطقی را از او گرفته ایم چون مهم ترین قسمت تفکر در ریاضی پرورانده می شود. بنابراین در تربیت کودک که در آینده باید یک فرد بزرگسال و شهروند موفق و مناسب برای جامعه باشد موفق عمل نکرده ایم. ریاضی را چه طور باید درس داد؟ آموزش و یادگیری ریاضی کار ساده ای نیست. در کلیپی که مشاهده خواهید کرد به آمریکا، ژاپن و چین می رویم تا به روش های متفاوت آموزش ریاضی توجهی داشته باشیم. مشاهده این کلیپ را برای همکارانم توصیه می کنم بالاخره هر تجربه ای که به دست می آوریم ما را برای رسیدن موفقیت ها امیدوار می کند. همچنین چند مورد مقالات پژوهشی در ارتباط با آموزش ریاضی در دانلود قرار داده ام می توانید مطالعه کنید.

دانلود کلیپ

[1]    [2]    [3]    [4]    [5]     [6]     [7]     [8]    [9]    [10]     [11]

مقاله کاربرد ریاضی در زندگی

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٤:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/٦