سخنی با همکاران ارجمند

 سخنی دارم با همکاران ارجمندم، گرچه امسال کتاب علوم را در کلاس درس تدریس نمی کنم اما به نحوی با این درس در ارتباط هستم . پیشنهادم به همکاران این است حتماً متن مربوط به «سخنی با همکاران ارجمند» را در ابتدای کتاب نویسندگان کتاب یادآوری نموده اند به دقت مطالعه کنید این متن راهنمای فعالیت های شما را در فرایند آموزش و یادگیری درس علوم تشکیل می دهد. خصوصاً مورد اول که بیان شده؛ کلاس علوم را به فضایی شاد و پرجنب و جوش تبدیل کنید، که در آن مشاهده، تجربه، آزمایش، گفت و گو، تفکر، اظهارنظر و همکاری گروهی وجود دارد. اگر دقت کنیم همه موارد دیگر در این مورد جای می گیرد. دوستان من علوم را با زندگی روزمره دانش آموزان تلفیق کنید و این فرصت ها را به پرسش و پاسخ های حافظه مداری تبدیل نکنید و به جای آن روحیه پرسشگری را تقویت کنید. دقت کنید که تمام لحظه های کلاس علوم زمان مناسبی برای ارزشیابی دانش آموز و جهت دادن او به سوی یادگیری است. به نظرم معلمی که صرفاً با پرسش های کتابی و حافظه ای به قصد پر کردن ستون نمرات دفتر نمره به ارزشیابی دانش آموزانش اقدام می کند وی در کارش موفق نیست. البته دلایل زیادی وجود دارد که چرا معلمان علوم از این روش های حفظ مداری برای ارزشیابی دانش آموزان استفاده می کنند. برخی از این دلایل را نمی شه به راحتی جبران کرد اما یک راهی که همه معلمان علوم می توانند تمام موانع را از پیش رو بردارند کسب دانش و مطالعه در زمینه مهارت های حرفه ای شان است. مطمئن باشید دانش آموزان از معلمان ضعیف تاثیر نمی گیرند اما معلمان با دانش  و بامهارت همیشه مجذوب دانش آموزانش هستند و با انگیزه و موفقند.

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱٢:۱٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٩/۳
تگ ها :