مهرورزی در زمان امتحان

به نظر بسیاری از روان شناسان، یکی از بهترین شرایط یادگیری می تواند ساعت امتحان باشد. معلم متعهد، از هر موقعیتی برای یاد دادن و افزایش معلومات دانش آموزان خود و ایجاد تغییرات رفتاری پایدار در آنها بهره می گیرد. معلم مجرب و دلسوز، هرگز جلسه امتحان را به یک صحنه دادگاه و یا حسابرسی تبدیل نمی کند. ...


معلم مهربان، با چهره ای گشاده، سعی می کند عوامل مخرب و اضطراب زا را از جلسه امتحان دور نماید. معلم وارسته کوشش می کند قبل از آغاز امتحان، با چهره ای متبسم و خندان و با بیان جملاتی گیرا و خوشایند، دانش آموزان را از حالت هیجان زدگی و تنش روانی - عضلانی، بیرون آورد.
معلم با چند جمله کوتاه، همراه با شوخ طبعی، می تواند همانند ساعات کلاس درس، آرامش روانی - عضلانی را به همه دانش آموزان، ارزانی دارد.
معلم توانا و دلسوز به خوبی می داند که هرگونه تهدید، تحقیر و تنبیه، اضطراب بچه ها را بیشتر می کند و در عوض، چهره گشاده و متبسم معلم، صدای آرام و جملات دلنشین و اطمینان بخش او می تواند اضطراب آنان را کاهش داده، اعتماد به نفسشان را تقویت کند.
واقعیت این است که نحوه تهیه و تنظیم سؤالهای امتحان نیز می تواند نقش قابل توجهی در کاهش یا تشدید اضطراب دانش آموزان داشته باشد. آشنا بودن دانش آموزان با نوع سؤالهای معلم یا معلمان، بسیار حایز اهمیت است. به عنوان مثال اگر دانش آموزان چند روز قبل از شرکت در جلسه رسمی امتحان، طی آزمون مشابهی با چند نمونه از سؤالها آشنا شوند، در کاهش اضطراب آنها بسیار مؤثر واقع خواهد شد.
به طور کلی در تهیه و تدوین سؤالهای امتحان، می بایست به نکات زیر توجه نمود:
1- طراح سؤالها می بایست در درجه اول هدفهای یادگیری را در نظر بگیرد.
2- سؤالها امتحان می بایست به گونه ای تهیه و تنظیم گردد که آموخته های شاگردان را ارزیابی کند، و نه نادانسته های آنها را.
3- معلم می بایست هدف اصلی خود را از هر امتحان کاملاً مشخص و معین نماید.
4- در تهیه سؤالها لازم است سطوح عمومی دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد و نه توانمندیهای خاص برگزیدگان کلاس.
5- سؤالهای امتحان می تواند به گونه ای باشد که دانش آموزان قدرت مقایسه و قضاوت را نیز داشته باشند.
6- سؤالها باید به صورتی تنظیم گردد که دانش آموزان، فرصت به کار بستن معلومات خود را در موقعیت های دیگر داشته باشند.
7- نوع و تعداد سؤالها می بایست متناسب با توان ذهنی دانش آموزان و مدت زمانی باشد که در اختیار آنان قرار می گیرد.
8- سؤالها باید کاملاً خوانا، روشن، صریح، قابل فهم و بی نیاز از تعبیر و تفسیر باشد. هر گونه ابهام در سؤالها مطروحه می تواند موجب تشدید اضطراب شاگردان شود.
9- امتحان و ارزشیابی می بایست به صورت مستمر و دایمی انجام بپذیرد و دانش آموزان با هدف معلم از برگزاری امتحان، نحوه سؤالها و غیره، به خوبی آشنا شوند.
10- در مجموع، شرایط امتحان و سؤالهای امتحانی باید به گونه ای باشد که همه شاگردان احساس کنند در یک جلسه آموزشی حضور دارند.

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٦:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۱۸