جهان آموزش[آموزش تفکر به دانش آموزان (2)]

در پست قبلی مطلبی در ارتباط با اهمیت آموزش تفکر به دانش آموزان مطالعه کردید شایدشما هم با من در این مورد هم عقیده باشید که، بزرگترین متفکرین دنیا باعث بوجود آمدن بزرگترین تحولات بنیادین در جوامع بشری شده‌اند. چرا؟ چون بیشتر و بهتر فکر می‌کردند. 

عبدالعظیم کریمی کتابی زیبا و خواندنی دارند با نام نیمه پنهان آموزش و پرورش رسمی. ایشان در این کتاب با قلمی زیبا و انتقادآمیز به تعریف کنایه وار برخی مفاهیم تربیتی می پردازند که نمونه ای از آن را در ذیل مشاهده می کنید:

مدرسه: محل مدرنی است که دانش آموزان مقیم در آن یاد می گیرند چگونه از یادگیری گریزان شوند و چگونه خوداندیشی و خودپیروی را به خردگریزی و دگرپیروی تبدیل کنند!

آموزشگاه: مکانی مرموز که با اکسیر تدریس و یاددهی مرسوم, موجودات زنده, کنجکاو, فعال و با نشاط را در کلاس های تاریک و دالان های باریک به موجوداتی منفعل, علم گریز, خودخواه, جاه طلب و دل مرده تبدیل می کند. این کیمیاگری برنامه ریزی شده طی ۳ دوره تحصیلی و در فاصله ۱۲ سال متوالی به سرانجام متواری می رسد!

کتاب درسی: مجموعه ای از اطلاعات مرده و معلومات سوخته برای جلوگیری از شعله ورشدن ذهن های زنده و افکار بالنده که با خواندن آن انگیزه خواندن و اشتیاق به دانستن از بیخ و بن ریشه کم می شود!

 بیشتر عقیده بر این است که در اکثر جاهای این کشور معلمان دلسوزی هستند که دوست دارند اندیشیدن را به کودکان آموزش دهند. اما آیا نظام آموزشی و پرورشی ما توانسته است زمینه را برای این کار آماده کند. به نظر می رسد رقابت مدارس در ابعاد کمی مانع بسیار جدی در تحقق این امر مهم می باشد توجه بیش از حد به ارائه گزارش های آماری از طرف مسئولان آموزشی توجه ما را نسبت به پرورش مهمترین ویژگی دانش آموزان یعنی "پرورش تفکر " دور کرده است.  در کل می توان گفت که مدرسه جای اندیشیدن است نه این که ذهن دانش آموزان در این محل به گورستان اطلاعات تبدیل شود. کلیپی که در ذیل مشاهده می کنید مدرسه ای را نشان می دهد که در آن اندیشیدن آموزش داده می شود ( این کلیپ دوبله به زبان فارسی است). به امید روزی که در همه مدارس کشور ما مهمترین آموزش در تمام کلاس ها آموزش تفکر باشد.

آموزش تفکر(دانلود)

 

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱٢:٢٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢٧