آموزش درس علوم با رویکرد تربیتی 1

ارزش ها در آموزش و پرورش اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع آموزش را باید وسیله ای برای نیل به ارزش ها دانست. اگر ما بتوانیم تمام سواد علمی مورد نیاز هر فرد را در اختیار او بگذاریم اما نگرش هایش را در مسیر درست قرار ندهیم، هیچ مشکلی از مشکلات جهان امروز حل نخواهد شد؛ بنابراین باید در کنار دانش و مهارت ها به اهداف نگرشی و ارزشی نیز توجه کامل داشته باشیم.  بسیاری از هدف های نگرشی در زمره هدفهای مشترک آموزش علوم در همه کشورها قرار می گیرد. هدفهایی همچون توجه به قانون مندی و نظم موجود در پدیده های طبیعت و پی بردن به وجود خالق آنها، درستکاری و راستگویی، تمایل به یادگیری و همکاری گروهی، احترام گذاشتن به عقاید دیگران، دارا بودن تفکر خلاق و نقاد و .... از هدفهای مهم نگرشی اند. پس انتظار می رود هر دانش آموز از طریق یادگیری درس علوم به این اهداف برسند. برای تحقق این مهم در طراحی آموزشی باید به نکات تربیتی و ارزشی توجه شود. معلم با توجه به شرایط در موقعیت مناسب قبل، ضمن و بعد از تدریس می تواند به بیان نکات تربیتی اقدام نماید. در اینجا یک نمونه «طرح درس مبتنی بر رویکرد تربیتی مربوط به درس علوم تجربی»  که به صورت ارائه مطلب(پاورپوینت) آماده کرده ام و هم چنین کتاب «راهنمای آموزش علوم تجربی با رویکرد تربیتی» برای دانلود می گذارم که امیدوارم مورد استفاده همکاران قرار بگیرد.

دانلود طرح درس                         دانلود کتاب

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ٧:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۳٠