تحقیق دانش آموزی 1 [برخورد با مشکل یا مسأله تحقیق و انتخاب موضوع]

هر فعالیت علمی با یک پرسش شروع می شود و همیشه شامل جست و جوی پاسخ برای یک یا چند پرسش است. وقتی پرسشی در میان نباشد فعالیتی هم صورت نمی گیرد. پس به دانش آموزان کمک می کنیم پرسش خود را مطرح کنند. اما طرح پرسش هم به این سادگی نیست. دانش آموزان زمانی بهتر می توانند به طرح مسأله بپردازد که آنان را با مسایلی که اطرافشان وجود دارد بیشتر آشنا کنیم. به دانش آموزان وقتی می گوییم موضوعی را برای تحقیق انتخاب کنید آنها اغلب موضوعاتی را مطرح می کنند که به راحتی می توان پاسخ شان را داد. اما ما در اینجا هدفمان درگیر ساختن دانش آموز با یک مسأله پژوهشی است که بتواند مراحل روش علمی را در حل آن به کار گیرد. تجربه من در این زمینه این بوده که در یک جلسه دانش آموزان را با مسایلی که اطرافشان هست آگاه سازم یا موضوعاتی که آنان خیلی نیاز به دانستن آن دارند اجازه می دهم مطرح کنند سپس دانش آموزان را به طرح پرسش صحیح تر هدایت می کنم. تا جایی که امکان دارد دانش آموزان را به انجام پروژه های آزمایشی تشویق می کنم. چون با انجام این نوع پروژه آنان به طور واقعی چگونگی انجام مراحل روش علمی را برای حل مسأله یاد می گیرند. پس اجازه دهیم دانش آموزان مسایل و مشکلاتی را که احساس می کنند و نیاز به کسب اطلاعات در آن زمینه را دارند مطرح سازند. نکته مهم دیگر این است برای انتخاب موضوع به دانش آموزان وقت کافی داده شود یادمان باشد انتخاب موضوع برای تحقیق غیر از مسایل تحقیقی که در کتاب مطرح هست یا ما پیشنهاد می کنیم کار دشواری هست. دانش آموزان را حتی به طرح پرسش های خلاقانه تشویق کنیم و اطمینان بدهیم و بگوییم که در انجام تحقیق تان به شما کمک خواهیم کرد. آنها معمولاً پرسش های کلی مطرح می سازند کمک کنیم پرسش های آنها را محدود کنیم در ادامه مطلب نمونه موضوعات برای انجام تحقیق و آزمایش پیشنهاد شده می توانید مطالعه نمایید.


دانش آموزان می توانند در موضوعات زیر و موضوعاتی که در کتاب علوم با عنوان ((اطلاعات جمع آوری کنید))، ((تحقیق کنید)) نسبت به انجام تحقیق اقدام نمایند.

-         تأثیر میدان های الکترومغناطیسی بر انسان

-          ساختار و مفاهیم کلی نانو تکنولوژی

-          تئوری صفحه زمین ساخت

-         فرضیه هایی که پایان دنیا را رقم می زنند

-          فرضیه های پیدایش حیات در کیهان

-          آیا اندازه دانه بر سرعت جوانه زنی دانه ها موثر است؟

-          گیاهان در نور چه رنگی بهتر رشد می کنند؟

-          آیا این موضوع اهمیت دارد که دانه ها ازچه جهتی کاشته شود؟

-          آیا به کار گرفتن دو چشم در تخمین مسافت دقیق تر از بکارگرفتن یک چشم است؟

-          افراد با چه دقتی می توانند درجه حرارت را تخمین بزنند؟

-          تاریخ علم

-          ...

دانش آموزان پژوهشگر در انتخاب موضوع با انتخابی درست و آگاهانه در مسیر تحقیق قدم می گذارند. تأکید کنید که موضوعی را انتخاب کنند مورد علاقه و در حد توانایی شان باشد، اطلاعات مورد نیاز تحقیق در دسترس شان باشد، قابل بررسی و تحقیق باشد و با امکانات شان متناسب باشد.

  
نویسنده : علی یوسفی ; ساعت ۱٠:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/٥